خبر اولسیاسی

تأکید گروه ۷ بر تعهد به جلوگیری از گسترش جنگ در خاورمیانه

وزارت خارجه گروه 7 ضمن تأکید بر حمایت از تمدید آتش‌بس بر تعهد به جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: وزرای خارجه کشورهای گروه ۷، شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا از تمدید توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حمایت کردند.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه ایالات متحده، وزرای این ۷ کشور همچنین خواستار آزادی بدون و قید شرط «گروگان‌هایی» که حماس در اختیار دارد، شدند.

بیانیه وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ در ادامه بر تعهد این کشورها برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه تاکید کرده است.

این بیانیه در نهایت می‌گوید: «ما متعهد به تشکیل کشور فلسطین به عنوان بخشی از راه‌حل دو کشوری هستیم که هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها را قادر می‌سازد ددر پناه صلحی عادلانه، پایدار و مطمئن زندگی کنند.»

این در حالی است که بامداد امروز دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که فهرست حاوی نام اسیران اسرائیلی را که حماس روز چهارشنبه می‌خواهد آنها را آزاد کند، دریافت کرده است.

این ششمین گروه از اسیران در دست حماس خواهد بود که طبق توافق آتش‌بس موقت میان اسرائیل و این جنبش آزاد می‌شوند.

اطلاعیه دفتر نخست وزیری اسرائیل بدون اشاره به جزییات گفته که خانواده افرادی که نامشان در این فهرست آمده است، از موضوع مطلع شده‌اند.

چهارشنبه دومین روز تمدید آتش‌بس موقت در غزه است. طبق توافق آتش‌بس، حماس شماری از اسرائیلی‌هایی را که در حمله روز هفتم اکتبر به اسارت گرفته بود، آزاد کرده است. اسرائیل نیز در ازای آن شماری از فلسطینی‌ها را آزاد کرده و از سویی کمک‌های بشردوستانه بیشتری وارد غزه شده است.

از شروط توافق یادشده این است که حماس هر روز دست‌کم ده اسیر اسرائیلی را آزاد کند.

از سوی دیگر، قاضی حامد، عضو شاخه سیاسی حماس گفت که این جنبش «در تلاش است» که با بازی کردن با تمام کارت‌های خود در مذاکرات، توافق آتش‌بس موقت با اسرائیل را «تمدید» کند.

او گفت، حماس در رابطه با آتش‌بس موقت، با قطر و مصر در تماس است و «تلاش‌هایی نیز از سوی دیگر کشورها صورت گرفته تا برای برقراری آتش‌بس دائم، فشارهایی اعمال شود.»

حامد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما با بازی کردن با کارت‌هایی که در دست داریم، در تلاشیم آتش‌بس موقت را تمدید کنیم تا تهاجم یک بار برای همیشه متوقف شود.»

عضو شاخه سیاسی حماس گفت «تاکنون» هیچ مذاکره‌ای برای آزادسازی سربازان اسرائیلی در ازای آزادسازی زندانیان فلسطینی صورت نگرفته است.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا