اقتصادیسیاسی

اهتمام دولت عراق به ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه

وزارت نفت عراق بر اهتمام دولت برای حل اختلافات و ازسرگیری صادرات نفت از طریق بندر جیهان ترکیه تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق بر اهتمام دولت برای حل اختلافات و ازسرگیری صادرات نفت از طریق بندر جیهان ترکیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق درباره صادرات نفت از شمال عراق تاکید کرد که دولت بر سر ازسرگیری صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه اهتمام دارد و تلاش های گسترده ای برای حل مشکلات حقوقی، فنی و مالی درخصوص قراردادهای امضا شده از سوی اقلیم کردستان با شرکت های جهانی انجام می دهد.

وی افزود که قراردادهای امضا شده از سوی اقلیم، با قراردادهایی که دولت عراق یا وزارت نفت دولت فدرال منعقد می کند، متفاوت است بنابراین این قراردادها باید از لحاظ حقوقی تغییر کند و همانند قراردادهای وزارت نفت عراق باشد.

جهاد توضیح داد که حل این مشکلات باید با قوانین و دستورالعمل ها هماهنگ باشد تا در ازسرگیری صادرات نفت تسریع شود چرا که در پی صادرات این نفت، حقوق مالی برای همه اطراف براساس بودجه فدرال وجود دارد.

سخنگوی وزارت نفت عراق بیان کرد که دولت بر سر ساماندهی این فرآیند به صورت قانونی و درست برای تسریع در صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان اهتمام دارد.

ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به میزان 450 هزار بشکه در روز از طریق بندر جیهان را در 25 مارس سال جاری در پی حکم دادگاهی بین المللی متوقف کرد.

براساس این حکم، ترکیه باید به بغداد مبلغ 1.5 میلیارد دلار بابت صادرات بدون مجوز نفت اقلیم کردستان از سال های 2014 تا 2018 غرامت پرداخت کند.

صادرات نفت اقلیم در حالی از سر گرفته نشده است که عراق در این ماه از ترکیه خواستار ازسرگیری روند صادرات شده است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا