خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات جنگ در غزه/ هشدار وزیر دفاع امریکا درباره شکست استراتژیک اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل در هماهنگی با امریکا و سازمان‌های بین‌المللی مناطق امنی را برای اسکان غیرنظامیان در غزه ایجاد می‌کند.

میدل ایست نیوز: اسرائیل برای پنجاه و هشتمین روز بمباران مناطق گوناگون غزه را ادامه داد و در اردوگاه جبالیا کشتاری دسته‌جمعی راه‌ انداخت.

در طرف مقابل، گروه‌های مقاومت فلسطینی اعلام کردند که در چند محور در حال مقابله با حملات اسرائیل هستند و همزمان مناطق گوناگون از جمله تل آویو و اشدود و منطقه غلاف غزه را هدف بمباران راکتی قرار دادند.

اداره بهداشت غزه تعداد قربانیان حملات اسرائیل از 7 اکتبر تا کنون را 15 هزار و 207 شهید و تعداد مجروحان را 40 هزار و 652 تن اعلام کرده است.

ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه اعلام کرد که دو سرباز دیگر این کشور در نبرد غزه کشته شدند.

ارتش اسرائیلی می‌گوید یکی از این سربازان در روز ۱۴ نوامبر در غزه مجروح شده بود که روز شنبه بر اثر شدت جراحات درگذشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه شنبه گفت که اسرائیل در هماهنگی با امریکا و سازمان‌های بین‌المللی مناطق امنی را برای اسکان غیرنظامیان در غزه ایجاد می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین در رویکردی مخالف مواضع رئیس جمهوری امریکا، تاکید کرد در صورتی که حماس از غزه بیرون رانده شود، به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه نخواهد داد که کنترل این منطقه را در دست بگیرد.

بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر ارتش در تل آویو، تشکیلات خودگردان فلسطینی را به ترویج و تامین مالی تروریسم متهم کرد و تاسیس آن را در چارچوب توافق اسلو «اشتباهی وحشتناک» توصیف کرد.

نخست وزیر اسرائیل همچنین تاکید کرد که جنگ علیه حماس تا «پیروزی کامل» بر این «سازمان تروریستی ادامه » خواهد یافت.

آستین: اسرائیل از لفاظی های غیر مسئولانه بپرهیزد

همزمان وزیر دفاع امریکا، روز شنبه تاکید کرد که غیرنظامیان «مرکز ثقل» جنگ بین اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه هستند. او همچنین نسبت به رشد افراط‌گرایی در نتیجه این جنگ هشدار داد.

لوید آستین که در مجمع دفاع ملی ریگان در کالیفرنیا صحبت می‌کرد، گفت که شخصاً رهبران اسرائیل را برای محافظت از غیرنظامیان در غزه جهت جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تحت فشار قرار داده است.

وزیر دفاع امریکا همچنین از مقامات اسرائیلی خواست از «لفاظی‌های غیر مسئولانه» اجتناب و از خشونت شهرک نشینان در کرانه باختری علیه فلسطینی‌ها جلوگیری کنند.

لوید آستین تاکید کرد که اسرائیل را تحت فشار قرار داده است تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را به طور چشمگیری افزایش دهد.

او همچنین گفت انتظار دارد «در روزهای آینده» کمک‌های بیشتری به غزه ارسال شود.

آستین با اشاره به تجربه خود در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی «داعش» در عراق گفت: «در چنین جنگی، مرکز ثقل جمعیت غیرنظامی است و اگر آنها را به آغوش دشمن برانید، پیروزی تاکتیکی را با شکست استراتژیک عوض می‌کنید.»

وزیر دفاع امریکا گفت: «بنابراین من بارها به رهبران اسرائیل گوشزد کرده‌ام که حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در غزه یک مسئولیت اخلاقی و یک ضرورت استراتژیک است.»

مكرون: از بین بردن حماس، جنگ را 10 ساله خواهد کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه که برای شرکت در نشست آب و هوای سازمان ملل در دبی حضور دارد در واکنش به از سر گیری حمله اسرائیل به نوار غزه تصریح کرد «از بین بردن کامل حماس جنگ را ۱۰ ساله خواهد کرد.»

مکرون با یادآوری این نکته خواستار تشدید تلاش‌ها برای برقراری یک آتش‌بس پایدار شد. او با طرح این سؤال که آیا کسی بر این باور است که از بین بردن کامل حماس امکان‌پذیر است؟ ادامه داد اگر این هدف اسرائیل است زمان جنگ تا ده سال بالا خواهد رفت.

رئیس‌ جمهوری فرانسه همچنین تاکید کرد که «امنیت پایدار» اسرائیل از راه هزینه کردن زندگی فلسطینی‌ها تضمین نمی‌شود و باید برایندی مبتنی بر احترام به افکار عمومی منطقه باشد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا