خبر اولسیاسی

بیانیه پایانی نشست شورای همکاری؛ درخواست برای مشارکت در نشست‌های مرتبط با ایران

سران شورای همکاری در نشست امروز ضمن تاکید بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها، بر لزوم مشارکت همه کشورهای شورای همکاری در همه مذاکرات و نشست های منطقه ای و بین المللی مرتبط با ایران تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: چهل و چهارمین نشست شورای همکاری امروز سه شنبه در دوحه برگزار و بیانیه مشترکی در پایان آن صادر شد.

به گزارش روسیا الیوم، در نشست امروز ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل به نوار غزه، بر ایستادگی شورای همکاری در کنار ملت فلسطین تاکید کردند و خواستار توقف فوری جنگ در غزه شدند.

سران شورای همکاری و ترکیه با اعلام مخالفت خود با هرگونه توجیه و بهانه برای حملات اسرائیل به غزه به عنوان دفاع از خود، حملات به تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت ها در غزه را محکوم کردند.

آنها بر مواضع ثابت خود نسبت به محوریت قضیه فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل و حمایت از حاکمیت ملت فلسطین بر همه اراضی اشغالی فلسطین تاکید کردند.

میدان الدره

حاضران در نشست امروز، تاکید کردند که میدان الدره به صورت کامل در آب های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع طبیعی به صورت مشترک تنها برای عربستان و کویت است و آنها حق بهره برداری کامل از منابع آن را دارند.

آنها بر مخالفت قاطعانه خود با هرگونه ادعا برای داشتن حق در این میدان تاکید کردند.

ایران

سران شورای همکاری و ترکیه بر مواضع و مصوبات ثابت در قبال روابط با جمهوری اسلامی ایران و لزوم پایبندی به قوانین بین المللی، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشور، عدم دخالت در امور داخلی کشورها، حل اختلافات از راه های مسالمت آمیز و عدم استفاده از زور یا تهدید و ترک کردن قومیت گرایی تاکید کردند.

آنها ضمن استقبال از توافق عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط، ابراز امیدواری کردند که این توافق منجر به حل اختلافات و پایان منازعات منطقه ای با گفت وگو و راه های دیپلماتیک شود.

سران شورای همکاری و ترکیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات پرونده هسته ای ایران و تاکید بر آمادگی برای همکاری و تعامل موثر در این پرونده بر لزوم مشارکت همه کشورهای شورای همکاری در همه مذاکرات و نشست های منطقه ای و بین المللی در این خصوص تاکید کردند و خواستار بررسی مسائل و نگرانی های امنیتی کشورهای شورای همکاری از جمله موشک های بالستیک، کروز، پهپاد و امنیت دریانوردی و تاسیسات نفتی شدند.

آنها بر پایبندی ایران به عدم تجاوز از میزان غنی سازی اورانیوم برای کاربردهای مسالمت آمیز و لزوم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

عراق

سران شورای همکاری بر مواضع و مصوبات خود در قبال عراق و حمایت از تلاش ها برای مبارزه با تروریسم، تحقق امنیت و ثبات در عراق و اهمیت حفظ امنیت و تمامیت ارضی عراق و حاکمیت این کشور و حفظ هویت عربی و اسلامی و بافت اجتماعی و وحدت ملی آن و کمک به عراق برای مبارزه با گروه های تروریستی و شبه نظامیان مسلح تاکید کردند.

سوریه

آنها بر مواضع خود بر حفاظ تمامیت ارضی سوریه و احترام به استقلال و حاکمیت آن و مخالفت با هرگونه مداخله در امور داخلی آن تاکید کردند.

لبنان

سران شورای همکاری و ترکیه بر مواضع خود در قبال همکاری ثابت با ملت لبنان و حمایت مستمر از حاکمیت لبنان و امنیت و ثبات آن تاکید کردند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا