اقتصادیسیاسی

اختصاص ده ها میلیون یورو برای تأمین مالی واردات عراق از ترکیه

بانک مرکزی عراق ده ها میلیون یورو به عنوان پرداخت اولیه برای پوشش واردات از ترکیه اختصاص داد.

میدل ایست نیوز: یک منبع دولتی اعلام کرد که در راستای اجرای توافق اقدامات بانکی که هفته گذشته با ترکیه انجام شد، بانک مرکزی عراق از روز گذشته اقدام به تخصیص ده ها میلیون یورو به عنوان پرداخت اولیه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) این منبع افزود: این اقدام با هدف تأمین منابع مالی واردات تاجران عراقی از ترکیه انجام می شود که از طریق پرداخت دینار توسط تجار عراقی و تخصیص یورو توسط بانک مرکزی عراق برای تسویه حساب با تجار ترکیه ای با لیر ترکیه صورت می گیرد.

گفتنی است در مذاکرات هفته گذشته هیئت عراقی متشکل از دولت، بانک مرکزی و انجمن بانک های خصوصی عراق در استانبول با طرف ترکیه ای، بر سر اقدامات بانکی میان بانک های عراق و ترکیه از طریق بانک های واسطه که تبادل تجاری را برای تاجران بزرگ و وارد کنندگان و حواله جات و پرداخت با دو ارز یورو و لیره را تضمین می کند، توافق شد.

دو طرف بر سر ساماندهی تبادل تجاری تاجران خرد با پرداخت دینار در مقابل یورو یا لیره به صورت سپرده گذاری دینار در عراق، پرداخت با یورو یا لیره و واردات کالا از ترکیه به عراق توافق کردند.

بانک مرکزی عراق توضیح داد که این اقدام، حواله خارجی برای هزاران  تاجر عراقی را تسهیل می کند و موجب حفظ ثبات سیستم مالی و حفاظت از آن در برابر خطرات و ثبات در بازار ارز از طریق پوشش واردات با قیمت رسمی دلار می شود.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا