خبر اولسیاسی

دیدار نخست‌وزیر قطر با «جارد کوشنر» و چهره‌های سیاسی و سرمایه‌داران یهودی امریکا

پایگاه امریکایی «اکسیوس» از دیدار نخست‌وزیر قطر با داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور سابق امریکا و برخی چهره‌های حزبی و بازرگانان و سرمایه‌داران یهودی امریکا خبر داد.

میدل ایست نیوز: پایگاه امریکایی «اکسیوس» از دیدار نخست‌وزیر قطر با «جارد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور سابق امریکا و همسر وی و برخی چهره‌های احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا و شماری از بازرگانان و سرمایه‌داران یهودی امریکا خبر داد.

بر اساس این گزارش، 3 منبع مطلع خبر دادند که این دیدار در قالب یک نشست چهارشنبه هفته گذشته در رستوران «کوکو» در ساختمان جنرال موتورز در منهتن نیویورک و در حاشیه سفر «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر به امریکا برای حضور در نشست شورای امنیت درباره غزه انجام شده است.

این گزارش افزوده که این دیدار در حالی انجام شده که قطر اخیرا از جانب اعضای کنگره و نهادهای یهودی به علت روابطش با حماس و میزبانی برخی سران شاخص حماس مورد انتقاد واقع شده است.

دولت امریکا تاکنون بارها از نقش قطر در میانجیگری برای مبادله اسیران میان اسرائیل و حماس قدردانی کرده، اما مقامات امریکایی تأکید کرده‌اند که بعد از پایان جنگ در غزه، سراغ قطر و موضوع رابطه‌اش با حماس می‌روند.

به گفته این منابع، قطر همچنین نگران است که حمله اسرائیل به غزه به جایگاه قطر در امریکا آسیب بزند و از قدرت لابیگری‌اش در امریکا بکاهد.

یکی از حاضران در دیدارهای نخست‌وزیر قطر با این مقامات گفت که آل ثانی در این دیدارها بر روابط تنگاتنگ قطر با سران حماس تأکید کرده و گفته که این روابط از سال 2006 و با حمایت دولت جورج بوش در امریکا انجام شده است و دولت های بعدی امریکا، در دوره اوباما و ترامپ، هم از این روند حمایت کرده و خواستار حفظ روابط قطر با حماس شده‌اند.

به گفته این منبع، نخست‌وزیر قطر در این دیدار تأکید کرده که میلیاردها دلار اموالی که قطر در 5 سال گذشته به غزه ارسال کرده با موافقت اسرائیل بوده و صرف تأمین حقوق کارکنان و سوخت و کمک به فقرا شده است.

«اکسیوس» به نقل از یکی از حاضران در نشست افزوده که حاضران با تصوری منفی درباره نقش قطر در نشست حضور یافتند اما وقتی جلسه پایان یافت تصورشان تا حد زیادی تعدیل شد به خصوص که «نخست وزیر قطر آماده پاسخگویی به سؤالات دشوار بود».

یک منبع دیگر حاضر در این نشست تأکید کرده که گفت‌وگوها در مواردی بسیار تند شد و برخی همچنان به مواضع قطر به دیده سوءظن نگاه می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا