خبر اولسیاسی

هشدار السودانی به وزیر دفاع امریکا درباره اقدام مستقیم علیه عاملان حملات راکتی

نخست وزیر عراق نسبت به پاسخ مستقیم به حمله به سفارت امریکا در بغداد، بدون موافقت دولت عراق هشدار داد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق شب گذشته تماس تلفنی از سوی لوید اوستن، وزیر دفاع امریکا دریافت کرد.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، در این تماس پیرامون روابط دوجانبه در زمینه های امنیتی و راه های توسعه آن برای مقابله با چالش های مختلف بررسی شد.

دو طرف به حملات اخیر به مفر سفارت امریکا در بغداد و اهمیت جلوگیری از آن به دلیل تضعیف حاکمیت و ثبات عراق، پرداختند.

نخست وزیر عراق در این تماس بر پایبندی دولت به حفاظت از نمایندگی های دیپلماتیک و پرسنل فعال در هیئت ائتلاف بین المللی و تاسیسات آن تاکید کرد.

وی همچنین تاکید کرد که دستگاه های امنیتی عراق قادر به تعقیب و شناسایی عاملان این حملات هستند.

السودانی در عین حال نسبت به پاسخ مستقیم امریکا به این حملات بدون موافقت دولت عراق و اهمیت عدم تکرار حمله انجام شده توسط امریکا در جرف النصر هشدار داد.

وزیر دفاع امریکا نیز از موضع دولت عراق و محکومیت حملات به سفارت امریکا در بغداد و نیز اقداماتش برای تعقیب عاملان آن استقبال کرد.

وی همچنین تاکید کرد که چنین اقداماتی امنیت داخلی عراق را تهدید می کند.

پیش از این، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لوید اوستن» وزیر دفاع امریکا در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق تعهدات دولت عراق به حفاظت از امنیت دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی ائتلاف بین‌المللی را بررسی و حمله اخیر به سفارت امریکا در بغداد و حملات به مواضع نیروهای امریکایی در عراق و سوریه را محکوم کرد.

اوستن ضمن استقبال از بیانیه نخست‌وزیر عراق که این حملات را محکوم کرده و تروریستی و به خطر انداختن امنیت داخلی عراق خوانده بود قدردانی و تأکید کرد که امریکا از حق اقدام در دفاع از خود علیه کسانی که شهروندان امریکایی را هدف قرار می‌دهند برخوردار است.

این بیانیه افزوده که اوستن تأکید کرده که «گروه‌های مسلح وابسته به ایران مانند حزب‌الله و جنبش النجباء که هر دو “تروریستی” هستند مسئول اکثر حملات به نیروهای ائتلاف هستند و امریکا از حق پاسخ قاطع به این گروه‌ها برای دفع تهدیدها و حملات برخوردار است».

وزیر دفاع امریکا همچنین تأکید کرده که حملات «گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران» حاکمیت و ثبات عراق را تضعیف می‌کند و سلامت شهروندان غیر نظامی عراق را با تهدید مواجه می‌کند و تلاش برای شکست تروریسم داعش را تضعیف می‌کند.

همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی تشکیل کمیته نظامی عالی میان عراق و امریکا برای بررسی سازوکار اجرای مأموریت مستشاری نیروهای ائتلاف بررسی شد و اوستن تأکید کرد که حملات علیه نیروهای امریکایی باید متوقف شد.

منبع
نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا