سیاسی

گسترش همکاری‌های دوجانبه و تحولات غزه، محور دیدار رؤسای جمهور عراق و قبرس

رئیس جمهور عراق بر ضرورت فعالسازی توافقنامه رایزنی های سیاسی که در سال 2015 میان عراق و قبرس امضا شد، تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق روز دوشنبه در کاخ ریاست جمهوری قبرس با نیکوس خریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس دیدار کرد.

طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، در این دیدار پیرامون کلیات اوضاع سیاسی، امنیتی، اقتصادی و توسعه ای در عرصه بین المللی گفت و گو شد.

رئیس جمهور عراق ضمن تشکر از همتای قبرسی خود بابت دعوتش برای سفر به این کشور، از تمایل قبرس برای تحکیم روابط دوجانبه تمجید کرد.

وی تاکید کرد که عراق نیز متقابلا مایل به ارتاقی ماهیت روابط دوجانبه در راستای منافع مشترک است.

رشید توضیح داد که عراق امروز از ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی برخوردار بوده و فضایی مناسب برای انواع سرمایه گذاری است.

وی ضمن اشاره به فرصت های بزرگ موجود برای گسترش افق های همکاری دوجانبه و سازنده، بر استقبال عراق از مشارکت شرکت های قبرسی در اجرای پروژه های توسعه ای و نیز در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری و گردشکری تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق در ادامه این دیدار به ضرورت فعالسازی توافقنامه رایزنی های سیاسی که در سال 2015 میان عراق و قبرس امضا شد اشاره کرد.

وی بر اهمیت ایجاد کمیته دوستی پارلمانی بین دو کشور و نیز ضرورت تکمیل تلاش ها برای اجرای تفاهم نامه ها در زمینه های همکاری امنیتی و توافق نامه های اجتناب از مالیات مضاعف و فرار مالیاتی، توافق جلوگیری از سرقت، حفاری پنهانی، واردات و صادرات غیرقانونی و انتقال مالکیت میراث فرهنگی و بازگردانی آن ها و نیز اتصال هوایی میان دو کشور در راستای ارتقای جریان گردشگری تاکید کرد.

در این دیدار همچنین پیرامون حوادث غزه و تاکید بر محکومیت تداوم تجاوزات و عملیات های جنگی علیه غیرنظامیان گفت و گو شد.

دو طرف ضمن تمجید از تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه بر ضرورت عهده داری مسئولیت از سوی جامعه جهانی در این خصوص تاکید کردند.

رئیس جمهور قبرس نیز نقش عراق در تحکیم ثبات منطقه و حمایت از راه حل های مسالمت آمیز در بحران ها و مسائل سروشت ساز جهان را ستود.

رؤسای جمهور عراق و قبرس همچنین نشستی میان هیئت های دو کشور برگزار کردند که به بررسی مجموعه ای از طرح های استراتژیک و توافقاتی که انتظار می رود در آینده بین دو کشور به امضا برسد، پرداخت.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا