سیاسی

توضيح ایران درباره علت تاخیر سفر رئیسی به ترکیه

وزارت خارجه ایران توضیحاتی پیرامون علت تاخیر در سفر رئیس جمهور این کشور به ترکیه ارائه داد.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص لغو سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به ترکیه گفت: این سفر در چارجوب گفت و گوی تلفنی روسای جمهور دو طرف و باتوجه به وضعیتی که در فلسطین شاهد هستیم لغو شد.

به گزارش «ایرنا» کنعانی افزود: قرار شد این سفر بعد از حضور هیئت‌های ایران و ترکیه در نیویورک صورت بگیرد که البته بنا به عدم صدور به‌ هنگام‌ روادید وزیر امور خارجه ایران این سفر از سوی هیئت ایران انجام نشد.

وی تصریح کرد: روابط ایران و ترکیه سازنده و مکمل است و در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری‌های خوبی دارند. انتظار می‌رود که برخی کشورهای منطقه‌ای و اسلامی نسبت به روابط خود با رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم فلسطین از ابزارهای بازدارنده خود استفاده کنند که این انتظار اخلاقی و انسانی و خواست مردم فلسطین است.

حضور ایران در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین بیان داشت: حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه به درخواست رسمی دولت سوریه بوده و قانونی است. این حضور در چارجوب رویکرد اصولی ایران برای مقابله با تروریسم و کمک به کشورهای منطقه‌ای است و در این راستا نیروهای مستشاری ایران در خاک سوریه حضور دارند.

وی افزود: حملات هوایی و موشک پراکنی آمریکا به خاک سوریه اقدامی تجاوزکارانه است و جامعه جهانی باید نسبت به نقض حاکمیت ملی و امنیت ملی سوریه واکنش نشان دهند. طرف‌های مقابل بدانند حمله به مواضع و منافع ایران هیچ‌گاه بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

تامین منافع ملی ایران منوط به برجام نیست

کنعانی درباره مذاکرات پیرامون احیای برجام نیز تصریح کرد: ایده‌های برجام2 و امثال اینها از طرف کسانی صورت می‌گیرد که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند و با گذشت زمان با طرح برخی ایده‌های انحرافی به دنبال توجیه عدم اقدام خود هستند. ایران ضرورتی به برجام دیگری نمی‌بیند.

وی بیان کرد: آن کسی که به تعهدات و تکلیف خود بر مبنای برجام عمل کرده ایران است و دیگرانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعاتی انحرافی از جمله برجام 2 صحبت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز گفت: از هفته گذشته تا امروز اتفاق جدیدی در روند مذاکرات رخ نداده است. روند دیپلماتیک این موضوع باز هست و مسیر آن همچنان پویایی خودش را دارد. برجام به قوت خودش باقیست و کسی غیر از آمریکا هم از آن خارج نشده و حتی امریکا هم رسما اعلام نکرده که برجام مرده است.

وی گفت: تا وقتی منافع کشور اقتضا کند به مذاکرات برجامی پایبند هستیم ولی تامین منافع ملی ایران منوط به برجام نیست و در قالب پویایی روابط سیاست خارجی ایران با کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

کنعانی افزود: به زیاده‌خواهی توجهی نمی‌کنیم و در ارتباط با منافع ملی از خطوط قرمز عدول و عبور نخواهیم کرد و به مواضع اعلامی و رسانه‌ای طرف‌های غربی توجهی نمی‌کنیم. توافق برجام روشن، تعهدات و تکالیف اعضای آن نیز شفاف است و اظهارات رسانه‌ای در این مسیر کمکی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: ایران به تعهداتش عمل کرده و این طرف‌های مقابل هستند که باید به تعهدات خود بازگردند و اگر آنها بخواهند با توجه به خطوط قرمز ایران به برجام بازگردند ایران هیچ گاه این مسیر را نبسته است.

تصمیم گیری درباره آینده فلسطین با مردم فلسطین است

وی همچنین در خصوص آینده جنگ غزه گفت: بارها اعلام کردیم که ملت فلسطین تنها طرفی است که حق دارد و می‌تواند در خصوص سرنوشت خود و حکومتی که در سرزمینشان باشد تصمیم گیری کنند و اینکه عده‌ای خارج از منطقه در تلاش برای تعیین سرنوشت آینده فلسطین هستند و طراحی‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهند نتیجه بخش نخواهد بود. ملت فلسطین تسلیم طراحی‌های خارجی و ناعادلانه که به نفع طرف اشغالگر و غاصب است نخواهد شد.

کنعانی بیان کرد: ما ایده‌ای برای ملت فلسطین مطرح نمی‌کنیم بلکه برای حل بحران آن راهکاری دموکراتیک پیشنهاد دادیم که این راهکار در سازمان ملل به ثبت رسیده است و این طرح می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد، اما طرف‌های مشخصی به ویژه آمریکا که شریک حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی است مایل است که آنچه را که از طریق جنگ تاکنون بدست نیاوردند از راهکار سیاسی محقق کنند ولی پاسخ ملت فلسطین به آنها «نه» نخواهد بود.

وی ادامه داد: دیگران هم حق ندارند خواسته‌های یکجانبه گرایانه خود را به ملت فلسطین تحمیل کنند.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا