سیاسی

گفت‌وگوی السودانی و کامرون درباره حملات راکتی در عراق و تحولات غزه

نخست وزیر عراق در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه بریتانیا گفت که با عاملان حمله به مواضع مستشاران خارجی و هیئت های دیپلماتیک به موجب قانون و منافع و اقتضاءات امنیت عراق برخورد خواهد شد.

میدل ایست نیوز: «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با دریافت تماس تلفنی از جانب «دیوید کامرون» وزیر خارجه بریتانیا بر پایبندی کامل دولت عراق به تأمین امنیت مستشاران نظامی و هیئت‌های دیپلماتیک خارجی فعال در عراق تأکید کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، در این گفت‌وگوی تلفنی روابط عراق و بریتانیا و راه‌های گسترش آن و وضعیت امنیتی و سیاسی منطقه و تازه‌ترین تحولات فلسطین را بررسی کرد.

السودانی در این گفت‌وگوی تلفنی که دوشنبه شب (11 دسامبر) انجام شد بر مخالفت با هرگونه نقض حاکمیت عراق یا تعرض به وجهه این کشور در سطح بین‌المللی تأکید کرد.

وی افزود که دولت و نیروهای امنیتی عراق با جدیت عاملان حمله به هیئت‌ها و محل فعالیت مستشاران نظامی خارجی را تحت پیگرد قرار می‌دهند و با آنان بر اساس قوانین و منافع و اقتضاءات امنیت عراق برخورد خواهند کرد.

السودانی اظهار داشت که ادامه حمله به غزه به خصوص غیر نظامیان، پیامدهای جدی در عرصه جهانی و امنیت منطقه خواهد داشت و نقض صریح قوانین بین‌المللی و انسانی است.

وی افزود که قدرت‌های بزرگ جهان با یک مسئولیت اخلاقی و حقوقی برای جلوگیری از ادامه کشتار سازمان‌دهی‌شده مواجه‌اند و تأکید کرد که کشورهای عضو شورای امنیت لازم بود که قطع نامه پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل درباره آتش‌بس در غزه را تصویب می‌کردند.

وزیر خارجه بریتانیا نیز از مواضع دولت عراق در حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک خارجی قدردانی و تأکید کرد که دولتش در پی گسترش روابط با عراق است.

این دومین گفت‌وگوی تلفنی نخست وزیر عراق و وزیر خارجه بریتانیا در دو هفته گذشته است.

منبع
دفتر نخست وزیر عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا