خبر اولسیاسی

مجمع عمومی سازمان ملل قطع‌نامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ پیشنهادی مصر خواهان آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه شد.

میدل ایست نیوز: قطعنامه غیر الزام آور در مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رای موافق در مقابل ۱۰ رای مخالف به تصویب رسید. ۲۳ کشور به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

قطعنامه پیشنهادی مصر در حالی در مجمع عمومی به تصویب رسید که پیش‌نویس مشابهی چند روز پیش در شورای امنیت با وتوی دولت آمریکا از تصویب بازماند.

امریکا، اسرائیل، اتریش، جمهوری چک، گواتمالا، لیبریا، میکرونزی،‌ پاپوآ گینه‌نو و پاراگوئه به این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هرچند این قطعنامه غیر الزام آور است، اما با توجه به رای مثبت دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، این قطعنامه بیانگر دیدگاه جهانی نسبت به این جنگ است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، قبل از رأی گیری در خصوص این پیش‌نویس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که جنبه‌هایی از این قطعنامه وجود دارد که ایالات متحده از آنها حمایت می‌کند، از جمله ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت وخیم انسانی در غزه، حفاظت از غیرنظامیان و آزادی اسیران.

رای‌گیری درباره این پیش‌نویس به در خواست قطر و موریتانی انجام شد. این دو کشور خواستار برگزاری جلسه اضطراری مجمع عمومی و رای‌گیری کشورهای عضو سازمان ملل در خصوص جنگ غزه شده بودند.

ساعاتی پیش از این رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، هشدار داد که اسرائیل در حال از دست دادن حمایت‌ها در سراسر جهان است.

استقبال فلسطین

ریاض منصور، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل روز سه‌‌شنبه از رای قاطع مجمع این سازمان برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه استقبال کرد و آن را «روزی تاریخی» خواند.

ریاض منصور گفت: «رای امروز مجمع عمومی پیام قوی ارسال کرد و این یک روز تاریخی بود. وظیفه جمعی ما این است که به این راه ادامه دهیم تا زمانی که شاهد پایان خشونت و جنگ علیه مردم خود باشیم».

انتقاد اسرائیل

گلعاد ارادن، سفیر اسرائیل٬ سه‌شنبه در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی که یک پوستر در دست گرفته بود، خطاب به حاضران گفت: «آتش‌بس تنها به مثابه تضمین بقای حماس» است.

او با تروریستی خواندن حماس تاکید کرد که این گروه خود را «به نابودی اسرائیل و یهودیان» متعهد می‌داند.

روی پوستری که گلعاد ارادن در دست داشت، نوشته شده بود: «برای آتش‌بس با یحیی سنوار [رهبر حماس] به این شماره تلفن همراه غزه تماس بگیرید.»

سازمان ملل: ۴۰ هزار ساختمان‌ در غزه تخریب یا آسیب دیده است

براساس برآورد سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد، از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه سال جاری کنونی، نزدیک به ۴۰ هزار ساختمان یا حدود ۱۸ درصد از تمام سازه‌های نوار غزه در حملات اسرائیل آسیب دیده یا ویران شده است.

این برآورد تازه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا در ۲۶ نوامبر سال جاری تهیه شده است.

با این حال کارشناسنان معتقدند به رغم استفاده از چنین فناوری، این احتمال وجود دارد که در تخمین مقیاس تخریب دچار اشتباه شده و تصاویر تمام آسیب‌های ساختمانی را نشان ندهند.

طبق این گزارش، به ساختمان‌ها در مناطق شمال غزه بیشترین آسیب وارد شده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا