اقتصادیخبر اولسیاسی

توافق عراق و امارات برای تجارت با درهم

رئیس بانک مرکزی عراق در مذاکره با رئیس بانک «ابوظبی الاول» امارات درباره تامین مالی تجارت دوجانبه با ارز درهم امارات به توافق رسید.

میدل ایست نیوز: بانک مرکزی عراق روز چهارشبه در بیانیه ای اعلام کرد: محسن العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق در دبی با هناء الرستمانی، رئیس بانک «ابوظبی الاول» دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) در بیانیه بانک مرکزی عراق آمده است: در این دیدار با آغاز فرآیند نقل و انتقالات مالی میان دو کشور و تامین مالی تجارت و واردات میان عراق و امارات با ارز درهم و از طریق بانک ابوظبی موافقت شد.

این بیانیه می افزاید: فرآیند نقل و انتقال با درهم امارات امروز آغاز شد و فاز نخست این توافق با پنج بانک عراقی خواهد بود که به تدریج افزایش می یابد.

طبق این بیانیه، این توافق در چارچوب امکان بخشی به بانک های عراقی برای ایجاد روابط با بانک های معتبر جهانی است که در راستای کاهش تکیه بر بستر الکترونیک برای نقل و انتقالات مالی و فعالیت طبق رویه های استاندارد بین المللی متکی برای تقویت پشتوانه بانک های عراقی به منظور تامین مالی تجارت است.

ماه گذشته، یک مقام دولتی عراقی گفت که نشست های فشرده ای در ابوظبی بین هیئتی از بانک مرکزی عراق و طرف امریکایی مسئول عملیات نقل و انتقال ارز برای پوشش واردات عراق انجام شد.

این منبع دولتی به خبرگزاری رسمی عراق گفت: این مذاکرات منجر به تصمیم گیری ها و سازوکارهایی شد که به تسهیل روند نقل و انتقالات خارجی مربوط به واردات از طریق پنجره فروش ارز کمک می کند.

در این مذاکرات توافق شد که موجودی پنج بانک عراقی در حساب هایشان به دلار نزد بانک های اردن و حواله ها از طریق «جی پی مورگان» افزایش یابد.

این منبع افزود: همچنین مشکلات مربوط به نقل و انتقالاتی که از جانب امریکا رد شده حل و توافق شد که رد درخواست از جانب امریکا فقط براساس دلایل مستند باشد.

به گفته این منبع عراقی، نشست های دیگری نیز میان برخی از بانک های اماراتی و بانک مرکزی عراق و طرف امریکایی برای اجرای سازوکار افزایش ذخایر درهم اماراتی بانک های عراق و امکان نقل و انتقال از این طریق برگزار شده است.

طبق اعلام این منبع تمامی جزئیات فنی قطعی شده و انتظار می رود سازوکار تأمین درهم در این حساب ها در روزهای پیش رو آغاز شود.

همچنین این مقام افزود که مذاکراتی جدی نیز برای تقویت پشتوانه ارزی یوروی برخی بانک های عراقی نزد بانک UBAF برای تامین مالی تجارت با اتحادیه اروپا وجود دارد.

بر اساس این گزارش، تعداد بانک هایی که تأمین ارز یوآن در آن ها از طریق بانک توسعه سنگاپور انجام شده نیز افزایش یافته است.

این منبع دولتی عراقی اعلام کرد: حساب هایی برای 6 بانک عراقی در این بانک افتتاح شده و طی دوره پیش رو 7 بانک دیگر نیز برای تامین مالی تجارت و واردات عراق از چین با ظرفیت 12 میلیارد دلار در سال در نظر گرفته خواهد شد.

انتظار می رود این سازوکار در تامین مالی واردات عراق از هند به ویژه برای دارو و مواد غذایی در حدود 3 میلیارد دلار موثر باشد.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا