خبر اولسیاسی

پیام هشدار شدید بلینکن به السودانی درخصوص تداوم حملات به مواضع امریکا

منابعی در عراق اعلام کرد که وزیر خارجه امریکا در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیر عراق نسبت به تداوم حملات به مواضع امریکا به شدت هشدار داده است.

میدل ایست نیوز: منابع دولتی در عراق اعلام کردند که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق از طریق تماس تلفنی روز گذشته و گفت وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، هشدارهایی درباره تداوم حملات گروه های مسلح عراق به اهداف و منافع امریکا در عراق و سوریه دریافت کرده است.

به گزارش العربی الجدید، یک مشاور در دبیرخانه هیئت دولت عراق گفت که بلینکن پیام هشدار قوی درخصوص عزم واشنگتن برای پاسخ به حملات راکتی و پهپادی به ویژه حمله به سفارت امریکا در بغداد داده است.

وی بیان کرد که وزیر خارجه امریکا گفته است که ناکامی دولت در عمل به تعهدات خود، امریکا وادار به دفاع از حمله به مواضع گروه های مسلح و سران آنها می کند.

به گفته منابع مذکور، السودانی طی ساعات آتی دو جلسه جداگانه با سران چارچوب هماهنگی و فرماندهان نیروهای مسلح برای تشریح این موضع برگزار خواهد کرد.

تماس تلفنی روز گذشته

براساس اعلام دفتر نخست وزیری عراق، السودانی و بلینکن در این تماس برخی از موضوعات و پرونده های روابط دوجانبه میان عراق و امریکا، راه های تقویت آن و نیز مهم ترین تحولات در عرصه منطقه و جهان را بررسی کردند.

السودانی بر تمایل عراق به برقراری شراکت و همکاری با کشورهای دوست و نیز تلاش مشترک برای مقابله با چالش های اقتصادی، امنیتی و اقلیمی در راستای حمایت از تلاش ها برای تحکیم ثبات در منطقه تاکید کرد.

وی همچنین بر پایبندی عراق به حفاظت از نمایندگی های دیپلماتیک و مستشاری و نیز توان امنیتی عراق برای انجام وظایفش در تعقیب عاملان حملات به نمایندگی های دیپلماتیک بدون دخالت هیچ طرف خارجی تاکید کرد.

وزیر خارجه امریکا نیز ضمن ابراز تداوم اقدام مشترک و ارتباط میان طرفین، از اقدامات دولت عراق برای تامین امنیت هیئت های دیپلماتیک و سفارتخانه های فعال در عراق و نیز تعقیب عناصری که پشت این حملات هستند، استقبال کرد.

پیش از این، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا تلفنی با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت وگو کرد.

دو طرف درباره حمله به سفارت امریکا در بغداد گفت وگو کردند.

ماتیو تولر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بلینکن از محکومیت قوی اقدامات تروریستی اخیر علیه امریکایی ها توسط عراق استقبال و بر پایبندی این کشور به برخورد با عاملان آن و حفاظت از کارکنان خود در عراق و سوریه تاکید کرد.

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور، حمله راکتی به بغداد در صبح روز جمعه هفته گذشته را محکوم کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا