خبر اولسیاسی

همه آنچه لازم است درباره امیر فقید و جدید کویت بدانید

نواف الاحمد الجابر الصباح روز گذشته در سن 86 سالگی درگذشت و مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت امیر این کشور شد.

میدل ایست نیوز: دیوان امیری کویت ظهر شنبه 25 آذر از درگذشت نواف الاحمد الجابر الصباح امیر این کشور خبر داد.

به گزارش العربیه، نواف الاحمد در پی وخامت حالش در بیمارستانی که در آن بستری بود در سن 86 سالگی درگذشت.

امیر فقید کویت طی سه سال حکمرانی تلاش کرد تا اقتصاد کشورش را از بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت خارج کند و مدت حکمرانی او شاهد تشکیل هفت دولت بود.

نواف در سال 1937 در شهر کویت متولد شد. او پنجمین پسر احمد الجابر الصباح، امیر پیشین کویت از سال 1921 تا سال 1950 بود. نواف دارای 4 فرزند پسر و یک دختر است.

وی پیش از رسیدن به مقام امیری کویت چندین سمت که مهمترین آنها وزیر کشور و دفاع کویت بود را بر عهده گرفته بود.

او در اکتبر 2003 سمت معاون اول نخست وزیری را بر عهده گرفت و در ژوئیه 2003 مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفت.

نواف در سال 1994 سمت معاونت گارد ملی را بر عهده داشت و در سال 1991 نیز متصدی وزارت امور اجتماعی و کار را شد. پیش از آن در سال 1988 سمت وزیر دفاع و در سال 1978 مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفت.

زندگی سیاسی نواف از فوریه 1962 آغاز شد، زمانی که استاندار «حولی» شد و در آنجا توانست این منطقه را که شبیه یک روستا بود به شهری متمدن، مسکونی و تجاری پر از فعالیت اقتصادی تبدیل کند. او به مدت 16 سال مسئولیت استانداری آنجا را بر عهده داشت.

مشعل الاحمد الجابر الصباح

بنا به اعلام تلویزیون دولتی کویت، مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد این کشور، به جانشینی برادر ناتنی فقید خود، نواف الاحمد الجابر الصباح، به عنوان امیر کشور کویت معرفی شد.

خبرگزاری رسمی کویت شنبه اعلام کرد که هیئت وزیران کویت، مشعل الاحمد الصباح را به جانشینی برادر ناتنی فقید او، به عنوان امیر کویت خطاب قرار داد.

نواف، امیر فقید کویت که کمی بیش از سه سال قدرت در کشورش را بر عهده گرفته بود بر اثر بیماری و کهولت سن در بیمارستان درگذشت.

مشعل الاحمد الجابر الصباح، هفدهمین امیر کویت، از زمان فارغ التحصیلی از کالج پلیس هندون در بریتانیا در سال 1960، با کارنامه‌ای از فعالیت‌های بیش از 56 ساله امنیتی و نظامی، وارد صحنه سیاسی شد.

مشعل، به مدت 13 سال (از سال1967 تا 1980) به عنوان رئیس بازرسی کل منصوب و این سازمان توسط او به اداره امنیت کشور کویت تبدیل شد.

او در 13 آوریل 2004 به عنوان معاون رئیس گارد ملی، در نهاد نظامی مستقلی از نیروهای ارتش و پلیس کویت که هدف از آن کمک به نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی عمومی و کمک به تحقق اهداف دفاع ملی است، با درجه وزیر منصوب شد.

مشعل که از او به عنوان یکی از مهم‌ترین مقامات امنیتی کویت یاد می‌شود، به تدریج در پست‌های وزارت کشور ارتقاء یافت تا این‌که از سوی شیخ جابر در سال 2004 به عنوان معاون رئیس گارد ملی با درجه وزیر منصوب شد.

او تا 8 اکتبر 2020 که با توصیه برادرش نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و بیعت پارلمان ملی کویت به مقام ولی‌عهدی رسید، با درجه وزیری در سمت معاونت ریاست گارد ملی باقی ماند.

مشعل الاحمد (27 سپتامبر 1940) در کویت به دنیا آمد و در میان خاندان حاکم کویت بزرگ شد. او هفتمین پسر احمد الجابر الصباح، امیر دهم کویت، است. مشعل برادر سه حاکم کویت: جابر الاحمد الصباح، صباح آل احمد الصباح و نواف الاحمد الصباح است.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا