اقتصادیخبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

پرونده‌های سیاسی و اقتصادی، روی میز امیر جدید کویت

چالش ها و پرونده های متعددی به ویژه در حوزه سیاسی و اقتصادی بر سر میز امیر جدید کویت است که در انتظار بررسی قرار دارد.

میدل ایست نیوز: در روز 16 دسامبر 2023، مشعل الاحمد الجابر الصباح، به منصب امیر کویت پس از فوت برادرش نواف الاحمد الجابر الصباح، دست یافت.

به گزارش الخلیج آنلاین، مشعل الاحمد الجابر الصباح 83 ساله، سابقه زیادی در زمینه تقویت زیرساخت های امنیتی و دفاعی کویت دارد علاوه بر اینکه در زمینه حل بحران های سیاسی داخل کشور تجربه و در زمینه عبور از چالش های اقتصادی توانایی دارد.

مشعل الاحمد الجابر الصباح، طی کمی بیش از سه سال ولیعهدی سومین امیر کویت شد، در حالی که پیشتر صباح الاحمد 14 سال تا سال 2020 به عنوان امیر کویت بود.

چالش ها و پرونده های متعددی به ویژه در حوزه سیاسی و اقتصادی بر سر میز امیر جدید کویت است که در انتظار بررسی قرار دارد.

پرونده های سیاسی

از بازرترین پرونده های سیاسی که امیر جدید کویت برای آن تلاش خواهد کرد، حفظ روابط قوی با عربستان است.

همانطور که به گفته ناظران، انتظار می رود، پایبندی او به حمایت از سیاست خارجی کویت از جمله حمایت از یکپارچگی کشورهای عضو شورای همکاری، از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

علاوه بر تقویت روابط با متحدان سنتی، امکان دارد مشعل الاحمد الجابر الصباح اقدام به گسترش روابط با چین کند به ویژه پس از آنکه چین در عادی سازی روابط بین ایران و عربستان در ماه مارس نقش ایفا کرد.

توافقنامه های اقتصادی که در جریان سفر مشعل به چین در ماه سپتامبر امضا شد، بر رویکرد پیش دستانه او در روابط بین المللی تاکید دارد.

شاید بیشترین مساله ای که امیر جدید کویت را نگران می کند، بی ثباتی در منطقه و احتمال تشدید درگیری ها به ویژه در سایه جنگ اسرائیل بر غزه و پیامدهای ناشی از آن بر منطقه و جهان است.

در سطح داخلی نیز امیر جدید کویت با چالش مدیریت تنش ها میان دولت و پارلمان مواجه است، چرا که پارلمان در کویت، نفوذ بالایی دارد و این امر منجر به اصلاحات در کابینه دولت و انحلال پارلمان شده است.

در زمان نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت، 8 دولت تشکیل و سه انتخابات پارلمانی در دو سال نخست برگزار شد.

در سال 2022، مشعل الاحمد الجابر الصباح، وارد درگیری میان دولت و پارلمان شد و پارلمان منحل گشت و او خواستار برگزاری انتخابات جدید شد و در پی آن نخست وزیر تغییر کرد.

چالش های اقتصادی

اختلافات سیاسی در کویت، تا حدی اجرای اصلاحاتی را که اقتصاد کشور برای متنوع سازی منابع به جای تکیه بر نفت به آن نیاز دارد، دچار مشکل کرد.

پس از آنکه مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت شد، اکنون باید با تنش بلندمدت میان دولت و پارلمان کویت تعامل کند.

عدم ثبات سیاسی در کویت نیز منجر به تضعیف تمایل سرمایه گذاران در این کشور که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان به شمار می رود، شد.

صندوق بین المللی پول در گزارشی که در ماه اوت منتشر کرد، آورد که تاخیر در انجام اصلاحات مالی و ساختاری لازم در کویت، می تواند خطرات چرخه ای بودن سیاست مالی را افزایش دهد و اعتماد سرمایه گذاران را تضعیف کند.

این چنین تاخیر در انجام اصلاحات، می تواند مانع پیش روی به سمت متنوع سازی اقتصاد شود و این مساله، کویت را بیشتر در معرض خطرات تغییرات اقلیمی و ترجیح انرژی پاک توسط جهان قرار می دهد.

صندوق بین المللی پول اشاره کرد که کویت از افزایش قیمت نفت استفاده کرده و این مساله منجر به افزایش 8.2 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2022 شده است در حالی که انتظار می رود، رشد نفتی در سال 2023 به دلیل کاهش تولید نفت، کاهش یابد.

رشد تولید ناخالص داخلی به دلیل تقاضای داخلی، قوی خواهد ماند و انتظار می رود که در میان مدت ثابت بماند.

گفتنی است بنابر اعلام وزارت دارایی کویت، بودجه عمومی این کشور به میزان 88 درصد به درآمد نفت خام وابسته است.

نرخ تورم سالانه در ماه آوریل 2022 به اوج خود یعنی 4.7 درصد رسیده بود اما در ماه مه و به لطف تشدید سیاست پولی، به 3.7 درصد کاهش یافت.

تورم نیز یکی از بارزترین پرونده هایی است که مشعل الاحمد الجابر الصباح طی دوره آتی باید با آن تعامل کند.

از جمله پرونده های اقتصادی که بر میز امیر جدید کویت حاضر است، بررسی اعمال مالیات 15 درصدی بر شرکت های بزرگ چند ملیتی کویت است.

همانطور که پرونده بیکاری که نرخ آن 2.2 درصد است، در انتظار بررسی است اما این پرونده چالش ضروری به شمار نمی رود چرا که شهروندان کویت یکی از ثروتمندترین شهروندان در جهان از لحاظ میانگین درآمد هستند.

کویت حدود 8 درصد از ذخایر نفت موجود در کشورهای عضو سازمان اوپک را تا پایان سال 2022 به خود اختصاص داده است.

چگونگی اجرای اصلاحات

در همین رابطه حسام عایش، کارشناس مسائل اقتصادی گفت که بسیاری از ماموریت های سیاسی و اقتصادی بر سر میز امیر جدید کویت حاضر خواهد بود.

وی در گفت وگو با الخلیج آنلاین، گفت که اقتصاد کویت زیر بار قیمت نفت قرار دارد که شاهد نوسانات شدیدی است چرا که پس از رشد قیمت ها در سال 2022، با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، مجددا قیمت ها کاهش یافت.

وی افزود که این مساله به صورت مستقیم بر اقتصاد کویت تاثیر می گذارد از این رو مشعل الاحمد الجابر الصباح به اجرای اصلاحات که انتظار می رفت سال ها پیش برای متنوع سازی منابع درآمدی کشور انجام شود، نیاز دارد.

عایش اشاره کرد که اقتصاد کویت در سال جاری 0.6 درصد به دلیل کاهش قیمت نفت، افت خواهد کرد و مجددا طی سال آینده به میزان 3.6 درصد رشد خواهد کرد.

این کارشناس امور اقتصادی گفت که برای عبور از چالش های اقتصادی و آغاز اصلاحات، باید اختلافات سیاسی داخلی پایان یابد.

عایش در سطح سیاست خارجی کویت نیز معتقد است که امیر جدید، نقش سیاسی برجسته کویت در منطقه را حفظ خواهد کرد.

وی اشاره کرد که مشعل الاحمد الجابر الصباح، در جهت ایجاد روابط جدیدی با بسیاری از کشورها به ویژه چین تلاش خواهد کرد و این مساله موجب جذب سرمایه گذاری های خارجی بسیار برای کشور می شود.

همچنین بخوانید

همه آنچه لازم است درباره امیر فقید و جدید کویت بدانید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا