اجتماعیسیاسی

طرح جامع جدید در عراق برای بازگشت آوارگان به سکونتگاه‌هایشان

وزارت مهاجرت و آوارگان عراق جزئیات طرح جدیدش برای بازگشت آوارگان به مناطق خود و زمان‌بندی اجرای این طرح را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: علی عباس، سخنگوی وزارت مهاجرت و آوارگان عراق روز سه شنبه گفت: سند ملی بازگشت آوارگان از سال 2021 مطرح شد و به تصویب کابینه و دبیرخانه هیئت دولت رسید، اما مفاد آن به علت تاخیر در تصویب قانون بودجه سال 2022 و نیز سال 2023 به طور کامل اجرا نشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) سخنگوی وزارت مهاجرت و آوارگان عراق افزود که این وزارتخانه طرحی مکمل برای اجرای سند بازگشت آوارگان از طریق مشارکت با نهادها و سازمان های بین المللی تدوین کرده است.

وی افزود: وزارت مهاجرت عراق به تمامی جوانب موضوع بازگشت آوارگان پرداخته و برای تمامی چالش ها از جمله مشکل خانه های ویران شده، مشکلات قبیله ای و عدم وجود فرصت های شغلی، راه حل هایی در چارچوب امکانات موجود مطرح کرده است.

عباس خاطرنشان کرد که این وزارتخانه برای به روزرسانی نیازهای آوارگان تلاش کرده، بنابراین هیچ وزارتخانه ای نباید خودسرانه عمل کند و باید برای فراهم ساختن نیازهای ضروری آوارگان به منظور تسهیل بازگشتشان به مناطق خود به این طرح پایبند باشند.

وی همچنین اعلام کرد که جمعیت ساکن اردوگاه های آوارگان به 33 هزار و 500 خانوار رسیده که اغلب آنان از مناطق سنجار هستند و در اردوگاه های دهوک و دیگر مناطق ساکنند.

سخنگوی وزارت مهاجرت و آوارگان عراق ادامه داد: سازوکار تسریع در بازگشت آوارگان با همکاری نمایندگانی از دولت اقلیم کردستان عراق تنظیم شده که تصمیمات این سازوکار شامل پایبندی طرف های ذیربط به اجرای آنچه به آنان محول شده را امضا کردند.

وی همچنین توضیح داد: با فرا رسیدن فصل زمستان، وزارت مهاجرت سوخت مورد نیاز آوارگان را فراهم و چادرهای آسیب دیده را تعویض کرده و نیز اقداماتی برای تعمیر کابل های برق انجام داده است.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا