اقتصادیخبر اول

آب پشت سدهای ترکیه تبخیر می‌شود؛
انتقاد عراق از سیاست‌های آبی ترکیه

وزیر منابع آبی عراق تأکید کرد که در حالی که سدهای ترکیه لبریز شده، این کشور حاضر به رها کردن آب در رودخانه فرات نیست و این مسئله برای عراق مشکل جدی ایجاد کرده است.

میدل ایست نیوز: «عون ذیاب» وزیر منابع آبی عراق، گفت که سیاست ترکیه در رهاسازی آب در سال 2023 سازنده نبوده و افزود که این کشور به درخواست عراق برای رهاسازی 500 مترمکعب آب در ثانیه از سد الیسو عمل نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) وی گفت که ترکیه در سال 1987 توافقی موقت با سوریه بست که به موجب آن متعهد شد که در هر ثانیه 500 متر مکعب آب را آزاد کند و قرار بر این شد که توافق تا زمان توافق دائم میان ترکیه و سوریه و عراق پابرجا باشد و هنوز سه کشور به توافق دائم نرسیده‌اند.

وزیر منابع آبی عراق گفت که ترکیه بیش از 2 سال است که این توافق را اجرا نمی کند و از آوریل 2021 حجم رهاسازی آب از سد الیسو کم‌تر از 300 مترمکعب در ثانیه است و این بر حجم آب رود فرات تأثیر منفی گذاشته و ذخایر سد حدیثه را بسیار کم کرده است.

وی گفت که این موضوع مشکلات جدی برای عراق ایجاد کرده و این کشور را وادار کرد که دست به کار پرهزینه انتقال آب دجله به فرات بزند و افزود که این در حالی است که سدهای ترکیه بر فرات پر شده و 25 میلیارد متر مکعب آب دارد و ترکیه می‌تواند بخشی از آن را رها کند.

ذیاب تأکید کرد که این وضعیت باعث مشکلات جدی در تأمین آب در استان ذی‌قار و در تالاب‌های عراق شده است در حالی که آب پشت سدهای ترکیه تبخیر می‌شود.

 

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا