اقتصادیخبر اول

رئیس اتحادیه شرکت‌های پیمانکاری ترکیه:
پیمانکاران ترکیه‌ای اهتمام جدی به پروژه «جاده توسعه» دارند

رئیس اتحادیه شرکت‌های پیمانکاری ترکیه تأکید کرد که شرکت‌های ترکیه با اشتیاق بسیار آماده آغاز اجرای پروژه جاده توسعه برای اتصال ترکیه به کشورهای شورای همکاری از طریق عراق هستند.

میدل ایست نیوز: «اردال ارن»، رئیس اتحادیه شرکت‌های پیمانکاری ترکیه (TMB)، تأکید کرد که پیمانکاران ترکیه‌ای مشتاقانه در انتظار آغاز اجرای عملی پروژه «جاده توسعه» هستند و افزود که این پروژه که ترکیه را از طریق عراق به کشورهای شورای همکاری متصل می‌کند از اهمیت بسیاری برای پیمانکاران ترکیه‌ای برخوردار است.

ارن در گفت‌وگو با «آناتولی» گفت که همه‌گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین تأثیر منفی بر بخش پیمانکاری در جهان گذاشته اما وضع شرکت‌های پیمانکاری ترکیه هم‌اکنون بهتر از شرکت‌های مشابه در جهان است.

وی گفت که اتحادیه پیمانکاران ترکیه شامل 40 شرکت می‌شود که در میان 250 شرکت جهانی در رتبه دوم قرار دارند و افزود که این اتحادیه افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خارجی به 20 میلیارد دلار در میان‌مدت و 50 میلیارد دلار در بلندمدت را هدف‌گذاری کرده است.

رئیس اتحادیه پیمانکاران ترکیه افزود که این شرکت‌ها در مرحله اول عربستان و عراق را در اولویت خود قرار دارند و قرار است جای کاهش فعالیت‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در روسیه را پر کنند.

وی گفت که پیمانکاران ترکیه‌ای در بخش‌های زیربنایی و  روبنایی عراق حضور جدی دارند و پروژه جاده توسعه برای آنها از اهمیت ویژه برخوردار است.

پیش از این یونس الکعبی، مدیر راه آهن عراق (وابسته به وزارت حمل و نقل) اعلام کرد: آماده سازی پروژه جاده توسعه طبق زمانبندی های تعیین شده و بر اساس جدول زمانی پیش می رود.

الکعبی افزود: کمیته های خاک شناسی حدود هزار کیلومتر از مسیر جاده توسعه را بررسی کرده و آنچه باقی مانده میدان های مین و نیز بخشی است که در اقلیم کردستان عراق واقع شده و نیازمند تاییدیه است.

وی توضیح داد که طراحی های اولیه برای 600 کیلومتر از مسیر جاده توسعه آماده شده و جلساتی فنی با وزارتخانه های نفت، برق، منابع آبی و گردشگری برای حل مشکل تعارضات و یافتن راه حل برای آن ها برگزار شده است.

مدیر راه آهن عراق ادامه داد: مرحله پیش رو طراحی های جزئی و تفصیلی آغاز می شود و انتظار می رود پروژه جاده توسعه اواسط سال آینده به شرکت های جهانی واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد که حدود 18 کشور عربی، اروپایی و آسیایی مایل به مشارکت در جاده توسعه از طریق مشاوره، اجرا و یا سرمایه گذاری هستند.

گفتنی است پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می شود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و 200 کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود 17 برآورد شده و در 3 مرحله اجرا می شود. مرحله نخست سال 2028 مرحله دوم سال 2033 و مرحله پایانی نیز سال 2050 تکمیل می شود.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا