اقتصادیخبر اول

وزیر نفت عراق:
برنامه عراق برای خودکفایی در محصولات پالایشگاهی ظرف 6 ماه آینده

وزیر نفت عراق، چهارمین واحد پالایشی، شرکت پالایشگاه های جنوب عراق با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز را افتتاح کرد.

میدل ایست نیوز: حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، امروز شنبه، چهارمین واحد پالایشی، شرکت پالایشگاه های جنوب عراق با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز را افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی در مراسم افتتاح این پروژه گفت که عراق قصد رسیدن به خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی طی سه ماهه دوم 2024 از طریق انجام چندین پروژه مهم در حوزه پالایش را دارد.

وزیر نفت عراق افزود که راه اندازی این واحد، میزان زیادی فرآورده های نفتی از جمله نفتا، مازوت، نفت سفید، گاز مایع و غیره را برای پوشش بخش اعظم نیاز داخلی فراهم می کند.

عبدالغنی اشاره کرد که این پروژه بخشی از اولویت های برنامه دولت بود که طی دوره ای بی سابقه و پس از تاخیر شرکت های خارجی در انجام آن، انجام شد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که افتتاح این واحد با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز، به افزایش ظرفیت کل پالایش در شرکت پالایشگاه های جنوب عراق به 280 هزار بشکه در روز کمک می کند.

در این راستا، پالایشگاه نفت کربلا که از راهبردی ترین پروژه های نفتی عراق شمرده می شود، آوریل گذشته با حضور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق افتتاح شد.

این پالایشگاه هر دو نوع نفت سبک و سنگین را پالایش و 20 نوع مشتقات نفتی تولید می‌کند و 33 واحد تولیدی و یک نیروگاه برق با توان 200 مگاوات دارد.

این پالایشگاه طی قرارداد عراق با کنسرسیومی از شرکت‌های کره‌ای به ریاست شرکت هیوندای در سال 2014 به ارزش 6.5 میلیارد دلار ساخته شده است.

پالایشگاه نفت کربلا با تولید 9-10 میلیون لیتر بنزین در روز واردات این محصول در عراق را به میزان 70 درصد کاهش می دهد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا