اجتماعیخبر اول

بهترین‌های سینمای عرب در سال 2023

فيلم های متعددی از کشورهای عربی در سال 2023 در جشنواره های جهانی به نمایش درآمدند که برخی از آنها توانستند جوایزی را نیز از آن خود کنند.

میدل ایست نیوز: سال 2023 شاهد موفقیت فیلم‌های کشورهای عربی در جشنواره‌های بین‌المللی بود، هرچند تعداد فیلم‌های باکیفیت عربی در سطح استانداردهای بین‌المللی به سختی به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

پایگاه «الجزیره» در گزارشی مهم‌ترین فیلم‌های اکران‌شده عربی در سال 2023 را معرفی کرد:

  1. خداحافظ جولیا (سودان)

فیلم خداحافظ جولیا (وداعا جولیا) به کارگردانی محمد کردفانی حضور چشمگیری در جشنواره‌های بین‌المللی داشت. این فیلم سفر خود را با جشنوار کن در بخش‌های «نوعی نگاه»  و «دوربین طلایی» آغاز کرد و اولین فلیم از سودان بود که در این جشنواره به نمایش درمی‌آید. همچنین این فیلم در جشنواره‌های شیکاگو، ورشو، پالم اسپرنیگز و در نهایت جونیه به نمایش درآمد.

این فیلم داستانی ساده درباره دوستی دو زن سودانی یکی از شمال سودان و یکی از جنوب است که در آن اختلافات خون‌بار دو ناحیه سودان و دشمنی‌هایی که در گذر نسل‌ها ادامه پیدا کرده و در نهایت به جدایی سودان جنوبی انجامید توصیف شده است.

«خداحافظ جولیا» اولین فیلم بلند محمد کردفانی است و خبر از آتیه‌ای درخشان برای این کارگردان بااستعداد سودانی می‌دهد.

  1. دروغ سفید (مراکش)

فیلم مستند مراکشی «دروغ سفید» (کذب ابیض) هم توانست از جشنوار کن دو جایزه «چشم طلایی» و بهترین کارگردان در بخش «نوعی نگاه» را برای کارگردانش «اسماء المدیر» دریافت کند.

کارگردان در این فیلم خانه پدری خود را محور قرار داده و به عروسی هر یک از اعضای خانواده پرداخته است. این خانواده نمونه کامل جامعه مراکشی با همه پیچیدگی‌های فرهنگی آن است.

صراحت شدید در کنار بیان هوشمندانه وقایع تاریخی از ویژگی‌های مهم این فیلم است.

  1. خداحافظ طبریا (فلسطین)

یک فیلم مستند دیگر در این لیست فیلم «خداحافظ طبریا» (بای بای طبریا) اثر لینا سوالم است که از جانب فلسطین به جشنواره اسکار معرفی شد. این فیلم در جشنواره‌های فیلم ونیز، تورنتو و لندن به نمایش درآمده است.

«خداحافظ طبریا» داستان 4 نسل از خانواده کارگردان است، مادر مادربزرگ، مادربزرگ، مادر، و در نهایت خود کارگران. اما داستان این زنان با داستان بزرگ‌ترین پیوند خورده که داستان فلسطین از 1948 تا امروز است.

  1. فرستاده شب (عربستان)

فیلم «فرستاده شب» (مندوب اللیل) که در جشنواره سینمایی تورن به نمایش درآمد و در جشنواره زوریخ نیز نامزد بهترین فیلم شد کار «علی الکلثمی» است.

فیلم درباره یک جوان عربستانی کم‌درآمد و کم‌استعداد است که به از کار بیکار شده و کارش به دزدی از یک کارگاه ساخت مشروبات الکلی کشیده می‌شود و درگیر مسائل پیچیده‌ای با دیگر مجرمان و نیز با خانواده‌اش می‌شود.

منتقدان سناریو و بازی‌ها و شخصیت‌پردازی در فیلم و نیز فیلم‌برداری از نقاط گوناگون شهر ریاض که به مناطق مردمی و زندگی شبانه شهر هم پرداخته را بسیار تحسین کرده‌اند.

  1. رقص بر لبه آتشفشان (لبنان)

فیلم لبنانی «رقص بر لبه آتشفشان» (رقص علی حافة البرکان) در واقع راوی داستان ساخت فیلم دیگری است که در آستانه تولید قرار دارد؛ داستانی درباره شهر بیروت. «سیریل عریس» کارگردان «رقص بر لبه آتشفشان» پیش از این هم فیلمی با عنوان «بیروت دوستت دارم» ساخته بود.

اولین نمایش این فیلم در جشنواره «کارلوی فاری» انجام شد. فیلم از لحظه‌ای مهم در تاریخ شهر آغاز می‌شود: انفجار بندر بیروت.

فیلم به زندگی مردم بیروت و تأثیر آلودگی، ویرانی، سوء مدیریت، جنگ داخلی و بحران اقتصادی بر طبقات گوناگون جامعه بیروتی می‌پردازد.

در پایان گفتنی است که نبود فیلمی از مصر در لیست بهترین فیلم‌های عربی 2023 جالب توجه است و نشان می دهد که سطح فیلم‌های «هالیوود عرب» امسال پایین آمده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا