سیاسی

سخنگوی وزارت خارجه ایران:
مطالب بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی، اقدام علیه تمامیت ارضی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که ادعاهای مندرج در بیانیه کشورهای عربی و روسیه در مراکش در ارتباط با جزایر سه گانه ایرانی به منزله اقدام علیه تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که ادعاهای مندرج در بیانیه کشورهای عربی و روسیه در مراکش در ارتباط با جزایر سه گانه ایرانی به منزله اقدام علیه تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و مفاد آن از نظر جمهوری اسلام ایران مردود و غیرقابل قبول است.

به گزارش ایرنا، وی افزود که این اقدام به منزله نقض حقوق پذیرفته شده بین‌المللی و منشور ملل متحد مبنی بر احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی دولت‌ها و کشورهاست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد که در ارتباط با تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. در این ارتباط نیز اعتراض خود را با صریح‌ترین و شفاف‌ترین عبارات به مقامات عالی فدراسیون روسیه اعلام کردیم.

گفتنی است پیش از این حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، اعتراض ایران به این مساله را در گفت وگوی تلفنی با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ابلاغ کرد و پیشتر کاردار سفارت روسیه در تهران نیز به وزارت خارجه ایران احضار شد.

ششمین دور مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه 20 دسامبر با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مراکش برگزار شد.

میدان آرش/ الدره

کنعانی درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت: ترجیح می‌دهیم این موضوع خارج از مکانیسم رسانه‌ای بین دو کشور مطرح شود چون موضوع کاملا تخصصی، فنی و حقوقی است و طرح موضوع در رسانه‌ها کمک کننده به مسأله نیست. در دیدارها بین دو وزیر خارجه موضوع مطرح شده و در آخرین دیدار دو وزیر خارجه در ژنو نیز این موضوع مطرح و مورد پیگیری ما بوده است. به عنوان ایران بر سیاست ثابت و همیشگی خود برای توسعه مناسبات با همسایگان همواره تأکید کردیم و بر این باوریم همه مشکلات و سوءتفاهمات با همسایگان از طریق گفت‌وگو می‌تواند حل و فصل شود و نیازی به مداخله طرف‌‌های ثالث و خارج از منطقه نیست. موضوعاتی از این دست اگر به صحنه رسانه‌ای کشیده شود نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر شدن این موضوعات فنی و تخصصی نخواهد داشت.

وی افزود: گفت‌وگوهای فنی بین ما و طرف کویتی در مقطعی انجام شده و همچنان قائل به استمرار گفت‌وگوهای تیم‌های فنی و تخصصی و حقوقی دو کشور هستیم. ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم و آن را در همان چارچوب مطرح کرده و ادامه می‌دهیم.

کنعانی تأکید کرد: ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم و در همان چارچوب دیدگاه‌های خود را پیگیری می‌کنیم.

ادعای امریکا درباره حمله پهپادی در ساحل هند

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره ادعای وزارت دفاع امریکا که حمله پهپادی به کشتی تجاری در ساحل هند را به ایران نسبت داده، با بیان اینکه اتهام زنی امریکا بی پایان است، گفت: بزرگ‌ترین متهم دولت امریکاست که عملا بخشی از جنایت جنگی و شاید مسؤول اول و آخر هم آغاز جنگ و حملات رژیم صهیونیستی و هم استمرار آن به مدت بیش از دو ماه و نیم است. دولت امریکا از منظر اخلاقی و حقوقی بین‌المللی در جایگاهی قرار ندارد که نسبت به دیگر طرف‌ها در خارج و داخل منطقه اتهاماتی را مطرح کنند، این اتهامات ر ا به شکل کامل مردود و بی ارزش می‌دانیم و این اتهامات در راستای سرپوش گذاشتن بر جنایات رژیم اسرائیل است.

وی ادامه داد: امریکا با حمایت تمام عیار از جنایت جنگی صهیونیست‌ها در فلسطین تنفر عمومی ملت‌های جهان را متوجه خود کرده است.

کنعانی تصریح کرد: اتهام زنی به ایران مردود است و هیچگونه ارزشی ندارد.

همچنین بخوانید

واکنش ایران به بیانیه نشست کشورهای عربی و روسیه

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا