خبر اولسیاسی

«العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه مصری خبر داد:
تلاش ایران برای رفع نگرانی مصر درباره تأثیر حملات انصارالله بر کانال سوئز

منابع آگاه مصری تأکید کردند که از محورهای اصلی گفت‌وگوی رؤسای جمهور ایران و مصر، رفع نگرانی مصر درباره تأثیر حملات انصارالله بر عملکرد کانال سوئز بوده است.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع دیپلماتیک خبر دادند که گفت‌وگوی تلفنی اخیر رؤسای جمهور ایران و مصر شاهد تأکید طرفین بر مسائلی مشخص از جمله پیام اطمینان ایران به مصر درباره عدم تأثیرپذیری کانال سوئز از حملات انصارالله در یمن بوده است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع مطلع مصری که نخواسته‌اند نامشان فاش شود تأکید کرد که طرف ایرانی در این گفت‌وگوی تلفنی از خودداری مصر از انضمام به پیمان دریایی بین‌المللی به فرماندهی امریکا برای جلوگیری از حملات انصارالله ابراز رضایت کرده است.

به گفته این منابع، در این گفت‌وگوی تلفنی که اولین گفت‌وگوی تلفنی سران مصر و ایران بود، طرف ایرانی ضمن تبریک پیروزی السیسی در انتخابات تأکید کرده که مطلقا در پی گسترش دامنه جنگ در منطقه نیست مگر آنکه امریکا به چنین اقدامی دست زند و منافع ایران را مستقیما هدف قرار دهد.

این منابع تأکید کرده‌اند که موضوع دیگری که رئیسی و السیسی بررسی کرده‌اند مسئله غزه بوده و رئیسی تلاش کرده که السیسی را درباره یافتن سازوکاری فوری و مؤثر برای شکستن محاصره غزه و ورود کمک‌های انسان‌دوستانه متقاعد کند.

این منابع تأکید کرده‌اند که «کاهش فشار بر غزه به نفع گروه‌های مقاومت خواهد بود و در نتیجه منافع ایران را تأمین خواهد کرد».

بر اساس این گزارش، در گفت‌وگوی رئیسی با السیسی همچنین روابط دوجانبه و پرونده‌های بازی که مانع ازسرگیری کامل روابط دو کشور می‌شود نیز بررسی شده است.

در این راستا، عبدالله الاشعل، معاون سابق وزیر خارجه مصر، تأکید کرد که تماس‌های ایران و مصر موجب ازسرگیری روابط دو طرف نمی شود و ایران صرفا در پی اطمینان بخشیدن به مصر است تا این کشور به فکر پیوستن به ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ نیفتد.

وی گفت که مصر که مشکلات اقتصادی شدیدی دارد نگران است که انصارالله با بستن باب‌المندب بر عملکرد کانال سوئز تأثیر منفی بگذارد.

این دیپلمات سابق مصری باوجود این تأکید کرد که بعید نیست مصر در آینده به این پیمان دریایی به فرماندهی امریکا بپیوندد چون در هر حال مصر متحد راهبردی امریکا در منطقه است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا