سیاسی

بیانیه مشترک عراق و اسپانیا/برگزاری نشست کمیته مشترک اقتصادی و تجاری در سال 2024

دفتر نخست وزیر عراق پس از دیدار و رایزنی‌های السودانی و نخست وزیر اسپانیا بیانیه مشترکی در 10 بند صادر کرد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه در بغداد با یکدیگر دیدار کردند.

پس از این دیدار بیانیه مشترکی صادر شد که مشتمل بر 10 بند به شرح زیر است:

1- نخست وزیران دو کشور بر وضعیت عالی روابط دوجانبه بین جمهوری عراق و پادشاهی اسپانیا بر اساس روابط تاریخی بین دو کشور و مردمانشان تاکید کردند. آنها ضمن توافق با ادامه همکاری و تعمیق بیشتر روابط دوجانبه تصمیم گرفتند ارتباطات را به منظور برگزاری نشست جدیدی برای رایزنی های سیاسی درباره موضوعات مورد توجه مشترک آغاز کنند.

2-روابط بین عراق و اسپانیا پتانسیل گسترده ای برای توسعه دارد که شامل حوزه های دفاعی، امنیتی، زیرساختی، حمل و نقل و مدیریت آب می شود. نخست وزیران دو کشور توافق کردند که با تشویق به مشارکت اسپانیا در بازسازی عراق و نوسازی اقتصاد این کشور، تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه را ادامه دهند. آنها همچنین توافق کردند که به منظور تقویت بیشتر روابط اقتصادی دوجانبه، نشست کمیته مشترک اقتصادی و تجاری (JETCO) در سال 2024 در بغداد برگزار شود.

3-اسپانیا فعالانه در تلاش‌های غیر جنگی بین‌المللی برای توسعه قابلیت‌های نیروهای مسلح عراق، چه در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و چه در تلاش‌های ناتو برای شکست داعش و نیز ایجاد نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی مدرن عراقی از طریق مأموریت ناتو در عراق (NMI) که اسپانیا رهبری آن را در 24 مه 2023 بر عهده گرفت، مشارکت می‌کند. عراق نیز به تضمین فعالیت نیروهای بین المللی پایبند بوده و تأکید می کند که این نیروها بنا به درخواست دولت عراق حضور دارند و کار آنها به نفع مردم عراق و جامعه بین المللی است.

4-نخست وزیران دو کشور بر تلاش های اسپانیا در اتحادیه اروپا، گروه 20 و سازمان ملل برای ترویج چندجانبه گرایی سازنده، همبستگی و احترام جهانی به حقوق بشر، اجرای اهداف توسعه پایدار، توانمندسازی زنان و جوانان در مقیاس جهانی، ارتقای صلح، امنیت و ثبات از طریق گفت و گو، دفاع از نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، حمایت اقتصادی از کشورهای در حال توسعه و مبارزه با تروریسم تأکید کردند.

5-السودانی و سانچز همچنین بر اهمیت کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد به عنوان یک ابزار دیپلماتیک در جلوگیری از تشدید خشونت در منطقه و چارچوبی برای تقویت همکاری های منطقه ای و حل مناقشات توافق کردند. اسپانیا از نقش محوری تلاش های عراق برای تسهیل از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران وعربستان قدردانی کرد.

6-عراق و اسپانیا از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در 22 دسامبر جاری که خواستار ایجاد شرایط برای توقف پایدار درگیری ها در غزه است، استقبال کرده و به طور مشترک خواستار آتش بس فوری به دلایل بشردوستانه هستند. نخست وزیران دو کشور بر این باورند که ارائه یک چشم انداز سیاسی معتبر برای پایان دادن به جنگ درگیری بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ضروری است.

7-عراق و اسپانیا توافق کردند که به تلاش برای دستیابی به یک صلح جامع، عادلانه و پایدار در اوکراین مطابق با اصول منشور سازمان ملل متحد ادامه دهند.

8-نخست وزیران دو کشور توافق کردند که وضعیت اضطراری اقلیمی یک تهدید مستقیم وبنیادین برای جامعه جهانی و معیشت انسان است که مستلزم اقدام قوی و آینده نگرانه همه کشورها است. آنها همچنین نگرانی خود را در مورد تأثیر خشکسالی که با تغییرات اقلیمی و اثرات جدی آن بر سرزمین هایشان تشدید شده، ابراز کردند.

عراق و اسپانیا همچنین در مورد امکان افزایش همکاری در پروژه های دوجانبه مرتبط با آب و فاضلاب گفت و گو کردند.

نخست وزیر عراق اعلام کرد که کشورش به ائتلاف بین المللی خشکسالی (IDRA)که ابتکاری است که توسط اسپانیا و سنگال در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (COP27) راه اندازی شده، خواهد پیوست.

9-السودانی و سانچز توافق کردند که روابط خود را در زمینه آموزش عالی و آموزش زبان اسپانیایی توسعه دهند. علاوه بر این، با توجه به ترویج زبان اسپانیایی، اسپانیا تمایل خود را برای توسعه مؤسسه سروانتس در بغداد، به منظور راه اندازی یک برنامه تربیت معلم اعلام کرد.

10-نخست وزیران دو کشور توافق کردند که روابط دوجانبه را در سایر زمینه های مورد اهمیت مشترک مانند همکاری در زمینه های عدالت، مبارزه با فساد، گردشگری، بهداشت، ورزش، میراث تاریخی و فرهنگ تقویت کنند.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا