اقتصادیخبر اول

خیز بلند عمان برای تبدیل شدن به قطب صادرات هیدروژن

بنگاه اقتصادی رده بندی اعتباری «فیچ»، اعلام کرد که گسترش تولید هیدروژن سبز به عمان برای حمایت از اقتصاد غیرنفتی کمک خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: درحالی که جهان با سرعت زیاد در حال حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر است، سرمایه گذاری برای تولید هیدروژن سبز به گزینه ای محبوب در میان کشورهای منطقه به خصوص عمان تبدیل شده است.

به گزارش «CNN» بنگاه اقتصادی رده بندی اعتباری «فیچ»، اعلام کرد که گسترش تولید هیدروژن سبز به عمان برای تقویت اقتصاد غیرنفتی، بهبود تراز پرداخت، تشویق سرمایه گذاری و فرصت های شغلی کمک خواهد کرد.

خاویر دوبلاس، شریک گروه مشاوره بوستون، بر اهمیت هیدروژن سبز که یکی از مهم ترین جایگزین های صنعت های اصلی از جمله فولاد، هوانوردی و کشتی رانی شده و در کربن زدایی از صنایع در سطح داخلی و جهانی نقش بزرگی را ایفا می کند تاکید کرد.

دوبلاس ادامه داد که به واسطه صادرات هیدروژن سبز فرصت های اقتصادی جدیدی ایجاد می شود و می توان آن را در عمان برای دسترسی به نیازهای اساسی کشور به کار برد و در کنار صادرات نفت و گاز منبع درآمد دیگری برای کشور ایجاد کرد.

با افزایش تقاضای جهانی برای هیدروژن سبز، عمان و عربستان در تلاش هستند تا در راس کشورهای صادرکننده آن قرار بگیرند و استفاده از آن را در بخش های صنعتی و حمل و افزایش دهند تا فرصت جدیدی برای تنوع بخشیدن به منابع درآمد و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی ایجاد می کند.

یورگن گلندر مدیرکل برنامه هیدروژنی گروه bmw گفت که خاورمیانه به قطب اصلی تولید هیدروژن تبدیل شده که منجر به افزایش استفاده از آن در بخش حمل و نقل شده است.

وی افزود که پیش بینی می شود که به کارگیری هیدروژن در کامیون ها و وسایل نقلیه تجاری، اتوبوس ها و حتی خودروهای شخصی گسترش یابد.

پیش از این شرکت هیدروژن عمان «هیدروم» (یکی از زیرمجموعه های شرکت توسعه انرژی عمان) دو قرارداد برای توسعه دو پروژه جدید تولید هیدروژن سبز در استان الوسطی امضا کرد.

این دو قرارداد با کنسرسیوم POSCO-ENGE و Hayport الدقم به ارزش کل سرمایه گذاری حدود 10 میلیارد دلار منعقد شد.

مجموع تولید مورد انتظار این دو پروژه بالغ بر 250 تن هیدروژن سبز، معادل 6.5 گیگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خواهد بود.

نخستین قرارداد عمان با POSCO-ENGE و با هدف تولید سالانه حدود 200 تن هیدروژن سبز معادل 5.2 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر به منظور تولید و صادرات آمونیاک است و کارخانه آن در استان الوسطی ساخته می شود.

دومین قرارداد نیز با کنسرسیوم Highport الدقم خواهد بود که هدف آن تولید سالانه حدود 50 کیلوتن هیدروژن سبز در فاز اول پروژه تا سال 2029 است.

گفتنی است مجموع قراردادهای امضا شده عمان در این زمینه، 5 قرارداد برای 5 پروژه با ارزش سرمایه گذاری بیش از 30 میلیارد دلار و تولید مورد انتظار 750 تن هیدروژن سبز است.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا