خبر اولسیاسیمقالات

جدول زمانی حملات انصارالله به کشتی‌ها در «دریای سرخ» و «باب المندب» از هفتم اکتبر

در پی حملات انصارالله یمن، عملا برخی شرکت‌های حمل و نقل مسیر کشتی های خود را از «راس الرجاء» به دور از دریای سرخ تغییر دادند.

میدل ایست نیوز: در پی حملات انصارالله یمن، عملا برخی شرکت‌های حمل و نقل مسیر کشتی های خود را از «راس الرجاء» به دور از دریای سرخ تغییر دادند که منجر به افزایش زمان سفر و تحمیل هزینه‌ های اضافی شده است.

به گزارش الخلیج آنلاین از ابتدای تجاوزات اسرائیل به نوار غزه، انصارالله به ده ها کشتی در جنوب دریای سرخ و تنگه باب المندب که به گفته آنها، به مقصد اسرائیل حرکت می کردند یا با آن ارتباط داشتند، حمله کردند.

انصارالله، حملات خود به کشتی های تجاری و نظامی را با پهپاد و موشک و راکت انجام داده است، این در حالی است که هشدارهایی داده شده مبنی بر اینکه امور ممکن است به سبب حساسیت و خطرناک بودن اوضاع در این منطقه راهبردی از جهان، از کنترل خارج شود.

طولی نکشید که ایالات متحده امریکا در 18دسامبر جاری به سرعت در راستای تشکیل ائتلاف دریایی بین المللی برای حمایت از کشتیرانی در دریای سرخ و تردد کشتی های بین المللی از حملات انصارالله گام برداشت.

از سوی دیگر، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح انصارالله در 29 دسامبر جاری به «دشمن امریکایی» درباره «پیامدهای هرگونه اقدام تنش آمیز علیه یمن» هشدار داد.

سریع همچنین اعلام کرد که نیروهای انصارالله «در اتخاذ هر اقدامی که برای دفاع و مقابله با هرگونه تجاوزگری در چارچوب وظایف و مسئولیت های دینی و ملی آن لازم باشد، تردید به خود راه نخواهند داد.»

وی تاکید کرد که «موضع یمن در قبال مسئله فلسطین و مظلومیت ملت فلسطین، ثابت و اصولی است و تحولات و حجم چالشها هر اندازه که باشد، این موضع هرگز تغییر نخواهد کرد.

الخلیج آنلاین در گزارش خود به جدول زمانی حملات انصارالله به کشتی ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب و خلیج عدن از هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) پرداخته است.

14نوامبر

عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله به کشتی های اسرائیلی درباره تردد از دریای سرخ هشدار داد و گفت کشتی های اسرائیلی را هدف قرار خواهیم داد و در این کار هیچ تردیدی نخواهیم داشت.

19 نوامبر

جنبش انصارالله، کشتی گالاکسی لیدر را در دریای سرخ توقیف کرد. در آن زمان رسانه ها گزارش داده بودند که این کشتی متعلق به یک شرکت انگلیسی است و آن زمان پرچم جزایر باهاما را حمل می کرد، مدیریت این کشتی را یک شرکت ژاپنی برعهده داشت، اما با یک بازرگان اسرائیلی مرتبط بود.

این کشتی به بندر الحدیده منتقل شد و تا تاریخ انتشار این گزارش همچنان در ساحل آن پهلوگرفته است.

24 نوامبر

کشتی کانتینری متعلق به «عیدان عوفر» بازرگان اسرائیلی که پرچم مالت را برافراشته بود، هدف حمله پهپادی در اقیانوس هند قرار گرفت که در نتیجه آن خسارت هایی به این کشتی وارد شد، البته تلفاتی به سرنشینان آن وارد نشد. انصارالله مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

26 نوامبر

کشتی «سنترال پارک» حامل مواد شیمیایی در خلیج عدن درخواست کمک کرد و خواستار مداخله کشتی جنگی «یو اس اس میسون» امریکا شد که افراد مسلحی را که برای سیطره بر این کشتی تلاش می کردند، بازداشت کرد.

همچنان مشخص نیست که آیا آن حمله، از سوی دزدان دریایی صورت گرفت یا انصارالله به آن دست زده بود. ولی پس از این رخداد، دستکم یک موشک از اراضی تحت کنترل انصارالله به سمت کشتی میسون شلیک شد.

29 نوامبر

ناو «یوس اس اس کارنی» امریکا یک پهپاد انصارالله را که به این ناو در تنگه باب المندب نزدیک شده بود، ساقط کرد. این در حالی بود که شرکت حمل و نقل دریایی «زیم» اسرائیل از اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با تغییر مسیر حرکت کشتی‌های خود از کانال سوئز مصر خبر داد تا از تردد از طریق دریای سرخ و دریای عرب خودداری کند.

3 دسامبر

جنبش انصارالله اعلام کرد که نیروی دریایی آن، دو کشتی اسرائیلی «یونیتی اکسپلورر» و «نامبر9» را با پهپاد انتحاری و موشک دریاپایه هدف قرار داده است.

همان زمان، فرماندهی مرکزی امریکا اعلام کرد که چهار حمله، سه کشتی تجاری را که به صورت جداگانه در آبهای بین المللی در جنوب دریای سرخ در حال تردد بودند، هدف قرار داده است و ناو یو اس اس کارنی امریکا به درخواست کمک ارائه شده از سوی این کشتی ها پاسخ داده و سه پهپاد را ساقط کرده است.

در آن تاریخ، کشتی «یونیتی اکسپلورر» که پرچم جزایر باهاما را برافراشته بود، کشتی کانتینری «نامبر9» که پرچم پاناما در آن برافراشته بود و کشتی «صوفی2» با پرچم پاناما هدف حمله قرار گرفته بودند.

5 دسامبر

ایالات متحده اعلام کرد که در حال گفتگو در خصوص تشکیل ائتلاف دریایی بین المللی برای مقابله با حملات نیروهای مسلح یمنی طرفدار جنبش انصارالله در دریای سرخ است و اینکه 38 کشور تمایل خود را برای پیوستن به این ائتلاف دریایی اعلام کرده اند.

8 دسامبر

سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد آنچه خود را مقامات یمنی توصیف کرده، به یک کشتی دستور داده تا مسیر حرکت خود را در جنوب دریای سرخ تغییر دهد.

9 دسامبر

جنبش انصارالله در بیانیه ای ممنوعیت عبور و تردد تمام کشتی های وابسته به هر کشوری که به سمت بنادر اسرائیلی حرکت یا از آنجا بازگردند، به سبب ادامه «جنایات هولناک دشمن صهیونیستی و جنگ نسل کشی و کشتارجمعی و محاصره علیه برادرانمان در غزه» اعلام کرد.

10 دسامبر

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که یک ناو فرانسوی در دریای سرخ، دو پهپاد شلیک شده از سمت یمن را ساقط کرد که عملیات رهگیری، در فاصله 110 کیلومتری سواحل یمن و در نزدیکی بندر الحدیده صورت گرفت.

12 دسامبر

جنبش انصارالله ازهدف قرار دادن کشتی «استراندا» نروژی با موشک دریاپایه پس از بی اعتنایی آن به هشدارها خبر داد.

سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد که در پی این حمله آتش سوزی در این کشتی رخ داده است. این سازمان افزود که آنچه نام خود را نیروی دریایی یمن گذاشته از این کشتی که مورد حمله قرار گرفته خواسته است به سمت بندر یمن حرکت کند.

13 دسامبر

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که یک کشتی جنگی امریکایی، پهپادی را در نزدیکی تنگه باب المندب سرنگون کرد. این پهپاد را نیروهای طرفدار انصارالله به سمت یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال پرتاب کرده بودند.

در آن زمان، شرکت امنیت دریایی «آمبری» انگلیس اعلام کرده بود که افراد مسلح از دو کشتی در دریای سرخ در مقابل بندر الحدیده نزدیک شده و به تبادل آتش با کشتی حمل کالا با پرچم مالت پرداختند که در 55 مایلی سواحل بندر الحدیده یمن در حال تردد بود.

شرکت انگلیسی ادامه داد که آنچه خود را نیروی دریایی یمن نامیده بود، از این کشتی خواست تغییر مسیر دهد، اما کشتی جنگی وابسته به ائتلاف بین المللی به این کشتی توصیه کرد به مسیر خود ادامه دهد.

14 دسامبر

شورای امنیت داخلی اسرائیل در دستورالعمل فوری از بنادر اسرائیلی خواست برای اجتناب از حملات به کشتی ها، اطلاعات مربوط به کشتی هایی که وارد یا خارج می شوند را از سایت های اینترنتی بنادر حذف کنند.

در آن زمان، یک مسئول در وزارت دفاع امریکا گفته بود که یک فروند موشک از مناطق تحت سیطره انصارالله یمن به نزدیکی کشتی کانتینری با پرچم هنگ کنگ اصابت کرده است. این در حالی بود که شبکه الجزیره به نقل از یک منبع انصارالله اعلام کرده بود که نیروهای این جنبش، این کشتی را به سمت سواحل یمن منتقل کردند.

پس از آن بود که انصارالله از هدف قرار دادن کشتی «مرسیک جبرلاتر» که عازم اسرائیل بود، با یک پهپاد خبر داد، چرا که کادر این کشتی از همراهی با دستورات خودداری کرده بود.

وزارت دفاع امریکا در آن زمان گفته بود که تمام تدابیر لازم را برای حمایت از کشتی ها و نیروهای امریکایی اتخاذ خواهد کرد و اینکه مشکل دریای سرخ یک مشکل بین المللی و نه امریکایی است و به راهکار بین المللی نیاز دارد.

15 دسامبر

یک کشتی با پرچم لیبریا هنگام عبور از مقابل سواحل یمن هدف حمله قرار گرفت که سبب آتش سوزی در آن شد. این در حالی است که در آن زمان خبرهای ضد و نقیضی درباره هدف قرار گرفتن این کشتی با راکت یا پهپاد منتشر شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که یک کشتی باری دیگر هدف موشک بالستیک شلیک شده از سمت مناطق تحت سیطره انصارالله یمن قرار گرفته است.

شرکت آمبری انگلیس هم اعلام کرده بود که کشتی متعلق به سوئیس در فاصله 23 مایلی جنوب غربی المخا در یمن هدف قرار گرفته بود.

در همین چارچوب شبکه الجزیره به نقل از یک مسئول دفاعی امریکایی اعلام کرده بود که یک فروند موشک بالستیک از مناطق تحت سیطره انصارالله به سمت دومین کشتی با پرچم لیبریا درباب المندب شلیک شد که سبب بروز آتش سوزی در آن شد وناو امریکایی بلافاصله برای کمک به این کشتی هدف گرفته با موشک حرکت کرد.

16 دسامبر

ناو امریکایی«یو اس اس کارنی» از رهگیری 14 پهپاد شلیک شده از سمت مناطق تحت سیطره انصارالله در آسمان دریای سرخ خبر داد بدون اینکه آسیبی به کشتی های در حال حرکت در آن منطقه وارد شود.

یحیی سریع سخنگوی نظامی جنبش انصارالله از پرتاب تعداد زیادی پهپاد به سمت بندر «ایلات» در جنوب اراضی اشغالی خبر داده و تاکید کرده بود که عملیات علیه رژیم اسرائیل تا توقف تجاوزات به غزه ادامه خواهد یافت.

این حمله با تحرکات مستمر وزیر دفاع امریکا برای جلب حمایت در راستای تشکیل ائتلاف دریایی برای مقابله با حمایت این گروه و ادامه بازنگری شرکتهای حمل و نقل جهانی در خصوص تردد کشتی های خود از طریق دریای سرخ همزمان بود.

18 دسامبر

جنبش انصارالله از انجام دو عملیات متمایز و منحصر به فرد علیه دو کشتی مرتبط با اشغالگران خبر داد که اولین کشتی موسوم به «سوان آتلانتیک» حامل نفت و دیگری به نام «ام اس سی کلارا» کانتینری بود، این دو کشتی با پهپاد هدف قرار گرفته بودند.

سازمان کشتیرانی تجارت دریایی انگلیس از وقوع چندین رخداد جداگانه در مقابل سواحل یمن خبر داده بود. همان زمان شرکت «انفنتور کیمیکال تانکرز» نروژ اعلام کرد که یک کشتی حامل مواد شیمیایی متعلق به آن در دریای سرخ با شیء ناشناس هدف قرار گرفت که منجر به وقوع آتش سوزی جزئی در عرشه آن شد.

همان روز بسیاری از شرکتهای حمل و نقل جهانی از توقف تردد کشتی های خود از طریق دریای سرخ خبر دادند.

19 دسامبر

سازمان تجارت دریایی انگلیس گزارشی مبنی بر وقوع حادثه در 80 مایلی شمال شرقی جیبوتی دریافت کرده است. این در حالی بود که رویترز به نقل از شرکت امنیت دریایی آمبری اعلام کرده بود که اطلاعاتی مبنی بر تلاش برای ورود به کشتی در 17 مایلی غرب شهر عدن در جنوب یمن دریافت کرده بود.

بر اساس گزارش این شرکت، به کشتی ها اطلاع داده شد که این حمله شکست خورده و تمام سرنشینان کشتی در امنیت هستند.این رخداد ساعاتی پس از آن صورت گرفت که وزیر دفاع امریکا از تشکیل یگانی برای حمایت از کشتیرانی در دریای سرخ با عنوان «نگهبان شکوفایی» با مشارکت ایالات متحده، بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ وسیشل خبر داده بود.

همان زمان، محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد جنبش انصارالله به شبکه الجزیره گفته بود که عملیات دریایی همچنان ادامه دارد و چه بسا هر دوازده ساعت یک عملیات انجام می شود و در صورتی که محاصره غزه پایان نیابد، این عملیات با شدت بیشتری انجام خواهد شد.

23 دسامبر

فرماندهی مرکزی امریکا اعلام کرد که دو موشک بالستیک از سمت انصارالله به سوی خطوط کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ شلیک شده است، همچنین پهپادها یک ناو امریکایی را هدف قرار دادند.

در بیانیه فرماندهی مرکزی امریکا آمده بود که روز 23 دسامبر، دو موشک بالستیک از سوی انصارالله به سمت کشتی ها در جنوب دریای سرخ شلیک شد.

این بیانیه افزود ناو یو اس اس لابون در حال گشت زنی در جنوب دریای سرخ در چارچوب عملیات «نگهبان شکوفایی» چهار پهپاد شلیک شده از سمت مناطق تحت سیطره انصارالله یمن را که در حال حرکت به سمت ناو یو اس اس لابون بودند، ساقط کرد که این حمله خسارت یا تلفاتی نداشت.

این بیانیه ادامه داد که ساعت هشت شب به وقت یمن، فرماندهی مرکزی نیروی دریایی امریکا گزارشهایی از دو کشتی در جنوب دریای سرخ دریافت کرد مبنی بر اینکه مورد حمله قرار گرفته اند که یکی از آنها کشتی M/V BLAAMANEN حامل مواد شیمیایی با پرچم نروژ و دیگری، نفتکش M/V SAIBABA حامل نفت خام متعلق به گابون با پرچم هند بود که هدف حمله یک پهپاد قرار گرفته بود که اطلاعاتی درباره خسارت و تلفات دریافت نشد.

26 دسامبر

سخنگوی نظامی جنبش انصارالله از هدف قرار دادن یک کشتی تجاری متعلق به شرکت «ام اس سی یونایتد» خبر داد که به سمت اسرائیل در حرکت بود.

وی افزود این کشتی پس از بی اعتنایی به سه هشدار، هدف قرار گرفت.

از سوی دیگر سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس در یادداشتی اعلام کرد که دو پهپاد را پیش از وقوع دو انفجار در فاصله پنج مایلی یک کشتی که در فاصله حدودا 50 مایل دریایی در غرب الحدیده یمن در حال حرکت بود، زیر نظر داشته است.

30 دسامبر

سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ساعت هشت عصر روز شنبه کشتی کانتینری مرسک هانگژو گزارش داد که هنگام عبور از دریای سرخ مورد اصابت موشک قرار گرفته است.»

طبق این گزارش کشتی کانتینری مرسک هانگژو با پرچم سنگاپور که متعلق به دانمارک است و دو ناو «یواس‌اس گراویلی» و «یواس‌اس لابون» به درخواست کمک این کشتی تجاری پاسخ دادند.

سنتکام می‌افزاید، این کشتی دانمارکی مشکلی در ادامه دریانوردی خود ندارد و گزارشی از مجروح و مصدوم شدن خدمه دریافت نکرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا