خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحرکات مصر برای آتش‌بس در غزه
دعوت مصر از همه گروه‌های فلسطینی برای حضور در قاهره

یک منبع در رهبری جنبش حماس گفت که تصمیم این جنبش این است که گزینه آتش بس موقت را به طور کامل کنار بگذارد و تحت هیچ شرایطی به آن بازنگردد.

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه فلسطینی از مذاکرات جاری میان نیروهای سیاسی فلسطین با میانجی ها درباره توافق جدید آتش بس در غزه گفت که رایزنی های داخلی میان گروه های فلسطینی به منظور امضای قرارداد تبادل اسرا و آتش بس همچنان ادامه دارد.

به گزارش «العربی الجدید» این منبع تاکید کرد که تا این لحظه هیچ گونه ساختاری برای این توافق به طور رسمی شکل نگرفته است.

اين منبع همچنین تاکید کرد که حماس نیازمند تعهدی رسمی از کشورهای ناظر توافق برای عدم بازگشت به جنگ با هر علتی است.

در مقابل منابع مصری آگاه از تحرکات قاهره درمورد تلاش ها برای توقف تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه، از جزئیات آخرین ارتباطات در این زمینه خبر دادند.

یک منبع مصری به «العربی الجدید» گفت: یک هیئت امنیتی مصری از دستگاه اطلاعات این کشور پنجشنبه گذشته با هدف همگرایی دیدگاه ها در تلاش برای دستیابی به توافق پایان دهنده جنگ، به تل آویو سفر کرد.

این منبع ضمن اشاره به اینکه امور همچنان پیچیده است، افزود: هیئت مصری نکات مشخصی را برای دریافت پاسخ های روشن اسرائیل بیان کرد.

منبع فوق همچنین تاکید کرد که از میان ماموریت های هیئت مصری در این سفر، دریافت پاسخ درباره آمادگی دولت اسرائیل برای عقب نشینی کامل از مناطق حضور ارتش در نوار غزه، در صورت دستیابی به توافق جامع بوده است.

این منبع مصری ادامه داد: هیئت قاهره بدون دریافت پاسخ بازگشت و مقامات دولت اسرائیل تاکید کردند که نکات مطرح شده توسط هیئت مصری در کابینه جنگ بررسی شده و پاسخ خود را به میانجی مصری اعلام می کنند.

این منبع معتقد است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مانع اصلی در راه رسیدن به هرگونه توافق است.

به گفته این منبع، تا این لحظه پیشنهادهای قابل اجرای زیادی مطرح شده که مطالبات تمامی طرف های توافق را در نظر دارد، اما نوعی از سختگیری در موضع نخست وزیر اسرائیل وجود دارد که به نظر می رسد قصد دارد جنگ را تا جایی که امکان دارد ادامه دهد.

منبع فوق همچنین اعلام کرد که مصر از تمامی جناح های فلسطینی برای برگزاری دور جدید از نشست ها در قاهره دعوت کرده و به دنبال همگرایی دیدگاه طرف های فلسطینی به منظور دستیابی به توافقی برای یکپارچگی در اداره نوار غزه و کرانه باختری و تشکیل دولتی واحد است.

در همین حین، یک منبع در رهبری حماس بر عدم صحت آنچه رسانه های عبری درباره موافقت این جنبش با پیشنهاد آتش بس یک ماهه در ازای آزادی 40 تا 50 اسیر اسرائیلی منتشر کرده اند، تاکید کرد.

این منبع افزود: تصمیم حماس این است که گزینه آتش بس موقت را به طور کامل کنار بگذارد و تحت هیچ شرایطی به آن بازنگردد.

به گفته این منبع، آتش بس جامع تنها گزینه پیشنهادی برای توافق تبادل «همه دربرابر همه» است و آنچه حماس در حال حاضر با آن سروکار دارد، پیشنهاداتی از سوی میانجی ها است که مطابق با شروط تعیین شده این جنبش یعنی آتش بس جامع است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا