سیاسی

پایان فعالیت دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری

دبیرکل سازمان ملل، فعالیت دادگاه بین المللی برای تحقیقات درخصوص ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان در سال 2005 را به پایان رساند.

میدل ایست نیوز: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، فعالیت دادگاه بین المللی برای تحقیقات درخصوص ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان در سال 2005 را به پایان رساند.

به گزارش النهار، استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش گفت که این دادگاه برای محاکمه عاملان این ترور پس از مصوبه شورای امنیت در سال 2007 تشکیل شده بود.

وی افزود که دبیرکل سازمان ملل عمیقا از زحمات و تلاش جدی قاضیان و عاملان این دادگاه طی سال های گذشته تقدیر و تشکر کرده است.

سخنگوی گوترش گفت که او از حمایت دولت لبنان و هلند و سایر کشورهای عضو در کمیته مدیریت دادگاه بین المللی نیز تقدیر کرده است.

این دادگاه حالت بین المللی داشت و سازمان ملل با همکاری لبنان آن را در سال 2007 تشکیل داد تا متهمان انفجار را شناسایی و محاکمه کند. این دادگاه همچنین به دیگر پرونده های ترور که اندکی پس از ترور رفیق الحریری رخ داد، ازجمله ترور «سمیر قصیر» و «جبران توئینی» دو روزنامه نگار برجسته لبنانی نیز رسیدگی کرد.

در دسامبر 2020، دادگاه بین المللی ویژه لبنان «سلیم جمیل عیاش»، متهم قتل «رفیق الحریری»، نخست وزیر پیشین لبنان در انفجار در سال 2005 را به 5 بار حبس ابد محکوم کرد.

تحقیقات این دادگاه ثابت کرد که عیاش مسئول گروهی بود که ترور الحریری را انجام داده اند و دادگاه اعلام کرد که سلیم عیاش به تنهایی در عملیات ترور الحریری دست داشت و 4 متهم دیگر که از ردیف متهمان خارج شدند فقط الحریری را زیر نظر داشتند.

محاکمه این افراد به صورت غیابی انجام شده و کسی نمی داند آنها کجا هستند. لبنان آنها را بازداشت نکرد، اما تفهیم اتهام آنها به صورت علنی انجام شد.

سازمان ملل در سال 2009 در منطقه لیدشنام در حومه لاهه هلند این دادگاه را تشکیل داد. احکام این دادگاه براساس آمیزه ای از قوانین جزائی لبنان و قوانین بین المللی و نظر هیئت مشترکی از قضات لبنانی و بین المللی صادر شد.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا