خبر اولسیاسی

توضیح مقام اسرائیلی درباره علت عقب‌نشینی 5 تیپ نظامی از نوار غزه

یک مقام اسرائیلی به نشریه «نیوزویک» گفت که با کشیده شدن جنگ به سال جدید میلادی، اسرائیل 5 تیپ از نیروهای خود را از غزه بازمی‌گرداند.

میدل ایست نیوز: یک مقام اسرائیلی به نشریه «نیوزویک» گفت که با کشیده شدن جنگ به سال جدید میلادی، اسرائیل 5 تیپ از نیروهای خود را از غزه بازمی‌گرداند تا هم از یک سو بر عملیات‌های هدفمندتر علیه حماس تمرکز کند و هم از سوی دیگر بتواند نیروهای ذخیره خود را به زندکی غیرنظامی بازگرداند تا به اقتصاد کشور کمک شود.

به گزارش «رویترز» به گفته این مقام اسرائیلی، از بین بردن حماس همچنان هدف عملیات اسرائیل در باریکه غزه است و برخی از پنچ تیپی که عقب‌نشینی می‌کنند مهیای جنگ احتمالی در جبهه دوم علیه حزب‌الله لبنان می‌شوند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد کاهش تعداد نیروهای این کشور گفت که دو تیپ ذخیره طی هفته جاری به خانه‌های خود باز خواهند گشت.

مقامات اسرائیلی از زمان آغاز جنگ کنونی در غزه سه مرحله اصلی را برای این جنگ پیش‌بینی کرده بودند. اولین مرحله، بمباران شدید برای پاکسازی مسیرهایی بود که نیروهای زمینی اسرائیل باید از آن عبور می‌کردند و مرحله دوم هم عملیات زمینی بود که از ۲۷ اکتبر آغاز شد.

به گفته این مقام اسرائیلی که خبرگزاری رویترز به نام او اشاره نکرده است، ارتش اسرائیل اکنون که تانک‌ها و نیروهای این کشور بیشتر نوار غزه را تصرف کرده‌اند، وارد مرحله سوم می‌شود.

بر اساس این گزارش، مرحله سوم مرحله ضربات دقیق‌تر و حمله به اهداف از خاک اسرائیل با کاهش نیروهای نظامی در نوار غزه است.

این مقام افزوده که تغییر در نجوه جنگ باوجود آن انجام می‌شود که نخست‌وزیر اسرائیل همچنان «به علل سیاسی» حاضر به گفت‌وگو درباره مرحله بعد از جنگ نیست.

وی اظهار داشت: «این مرحله دست‌کم شش ماه طول می‌کشد و شامل عملیات‌های پاکسازی علیه تروریست‌ها می‌شود.»

روز گذشته ارتش اسرائیل اعلام کرد که 5 تیپ از جمله تیپ‌های ذخیره 551 و 14 و 3 تیپ آموزشی را از غزه خارج می‌کند.

رویترز می‌نویسد که به نظر می‌رسد که این تغییرات در راستای فشار ایالات متحده به اسرائیل برای بازنگری در تاکتیک‌های نظامی آن و اقدامات بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان در غزه باشد.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا