سیاسی

وزیر خارجه فرانسه:
اسرائیل حق تصمیم‌گیری درباره آینده غزه را ندارد

وزیر خارجه فرانسه با تأکید بر اینکه غزه بخشی از کشور فلسطین خواهد بود، گفت که اسرائیل حق ندارد درباره آینده این منطقه تصمیم بگیرد.

میدل ایست نیوز: «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه، تأکید کرد که غزه بخشی از خاک فلسطین است و تصمیم‌گیری درباره آینده آن حق اسرائیل نیست.

وی در گفت‌وگو با شبکه CNN تأکید کرد که اسرائیل حق تعیین آینده غزه را ندارد و این منطقه بخشی از سرزمین فلسطین است و در این باره باید به قوانین بین‌المللی بازگشت.

کولونا با تأکید بر راه حل دو کشوری فراخوان دو وزیر افراط‌گرای اسرائیلی درباره سکونت دادن ساکنان غزه در مناطق خارج آن را «غیر مسئولانه» خواند و گفت که این‌گونه اقدامات «ما را از راه حل دور می‌کند و همچنین خلاف منافع بلندمدت خود اسرائیل است.

وزیر خارجه فرانسه افزود که غزه بخشی از فلسطین است و بخشی از حکومت آینده فلسطین خواهد بود و راه حل دو کشوری تنها گزینه قابل اجراست و غزه و کرانه باختری در کنار هم باید بخش‌های کشور فلسطین آینده باشند.

به گفته کولونا «کشوری دموکراتیک مانند اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و در حین عمل به حق دفاع از خود، از جان و مال ساکنان غیر نظامی حفاظت کند» و افزود که «غیر نظامیان در جنایات مسئولیتی ندارند و باید از آنها حفاظت شود».

وی همچنین تأکید کرد که فرانسه پایبند به جلوگیری از هرگونه تنش اضافی از جانب همه طرف‌ها به مناطق مجاور مانند لبنان و دریای سرخ است.

پیش از این بتسلئیل سموترتیچ و ایتمار بن غفیر، دو وزیر افراط‌گرای کابینه اسرائیل، بر ضرورت انتقال ساکنان غزه به مناطق دیگر تأکید کرده بودند.

این اظهارات با واکنش‌های گسترده و محکومیت بین‌المللی از جمله از جانب امریکا مواجه شده بود.

 

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا