اجتماعی

طرح مشترک عراق و عربستان برای درج مسیر قدیمی حج در فهرست میراث جهانی

عراق و عربستان طرحی برای مدیریت مسیر قدیمی حج «درب زبیده» به عنوان بخشی از شروط نامزد شدن این مسیر برای پیوستن به فهرست میراث جهانی آماده کرده اند.

میدل ایست نیوز: وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با همکاری سازمان میراث فرهنگی عربستان طرحی برای مدیریت مسیر قدیمی حج (درب زبیده) برای پیوستن این مسیر به فهرست میراث جهانی آماده کرده است.

ایاد حسن عبدالحمزه، مدیرکل حفاظت و نگهداری از آثار باستانی سازمان میراث فرهنگی عربستان در گفت و گو با روزنامه عراقی «الصباح» گفت: این طرح شامل همکاری نزدیک با نمایندگان استانداری نجف اشرف و در راستای تکمیل نامزدی اماکن باستانی در مسیر قدیمی حج، حفظ آن ها در برابر آسیب های مختلف و همکاری با وزارتخانه های مربوطه همچون برق، نفت، مسکن، منابع آبی و غیره است تا بناها، چاه ها و برکه های موجود در این منطقه تاریخی آماده سازی شده و مراکز گردشگری نیز توسعه یابد.

عبدالحمزه افزود: عراق برای بررسی این طرح دو کارگاه برگزار کرده که نخستین آنها در بحرین و با همکاری با مرکز منطقه ای، و دیگری در عربستان بوده است.

وی خاطرنشان کرد که دو طرف (عراق و عربستان) توافق کردند تا عراق چهار مکان و عربستان نیز 9 مکان دیگر در مسیر قدیمی حج را بازسازی کند.

این مقام سعودی تاکید کرد: پس از پایان طرح، این پرونده به یونسکو تحویل داده می شود تا برای بررسی طرح به شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) ارجاع داده شود.

گفتنی است طبق برخی منابع تاریخی طول مسیر درب زبیده حدود 1400 کیلومتر از کوفه تا مکه مکرمه بوده و یکی از مهم ترین مسیرهای حج و بازرگانی در عصر اسلامی است که در سال 786 هجری قمری و در دوره عباسیان ایجاد شد.

برای سهولت تردد حاجیان، در طول مسیر استراحتگاه ها و چاه هایی تهیه شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا