سیاسی

رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دادگاه لاهه

جلسه دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه برای رسیدگی به پرونده‌ شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل برگزار شد.

میدل ایست نیوز: دادگاه بین‌المللی دادگستری، متعلق به سازمان ملل، رسیدگی به پرونده‌ شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل را آغاز کرده است. آفریقای جنوبی در این پرونده، اسرائیل را به «ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه» متهم کرده است.

به گزارش بی بی سی، این شکایت همچنین از دادگاه می‌خواهد که به اسرائیل دستور دهد عملیات نظامی را در غزه متوقف کند.

دادگاه بین‌المللی دادگستری فقط در مورد ادعای نسل کشی نظر خواهد داد زیرا این پرونده یک محاکمه جنایی نیست، اگرچه به شدت مورد توجه نظر قرار گرفته است.

اسرائیل این اتهام را به شدت رد می‌کند و آن را «بی اساس» خوانده است.

امروز، آفریقای جنوبی و فردا اسرائیل دفاعیات خود را ارائه خواهند کرد.

آفریقای جنوبی در شکایت خود گفته است اقدامات اسرائیل در غزه «به منظور نابودی بخش قابل توجهی از گروه ملی، نژادی و قومی فلسطینی است».

به گفته آفریقای جنوبی اقدامات اسرائیل شامل «کشتن فلسطینی‌ها در غزه، وارد کردن آسیب‌های جسمی و روحی جدی به آن‌ها و تخریب فیزیکی منطقه است که به آنها شرایط زندگی خاصی را تحمیل می‌کند».

این شکایت خواستار «اقدامات موقت» دادگاه به عنوان یک موضوع فوری است، از جمله اینکه اسرائیل تمام فعالیت‌های نظامی در غزه را متوقف کند.

مقام‌های آفریقای جنوبی در جلسه دیوان بین‌المللی لاهه اسرائیل را به «دهه‌ها نسل‌کُشی» متهم کرده و گفتند که هیچ عملیات مسلحانه‌ای، نمی‌تواند خشونت این کشور علیه فلسطینیان را توجیه کند.

دادگاه سازمان ملل مستقر در لاهه در هلند می‌تواند به سرعت در مورد درخواست آفریقای جنوبی از اسرائیل برای تعلیق عملیات نظامی خود تصمیم بگیرد، اما تصمیم نهایی در مورد اینکه آیا اسرائیل مرتکب نسل کشی می شود ممکن است سال‌ها طول بکشد.

احکام دادگاه لاهه از نظر تئوری برای طرف‌های حاضر که شامل اسرائیل و آفریقای جنوبی می‌شود، الزام آور است، اما نمی‌تواند آنها را مجبور به اجرای آن کند.

به عنوان مثال در سال 2022 این دادگاه به روسیه دستور داد تا فورا عملیات نظامی را در اوکراین متوقف کند، حکمی که نادیده گرفته شد.

آفریقای جنوبی به شدت از عملیات نظامی اسرائیل در غزه انتقاد کرده است. کنگره ملی آفریقا، حزب حاکم، سابقه طولانی در همبستگی با آرمان فلسطینی‌ها دارد.

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا