خبر اولسیاسی

با ادامه جنگ غزه؛ آیا تل آویو و واشنگتن از «مثلث آتشین» نجات پیدا می‌کنند؟

همه شواهد و نشانه ها حکایت از آن دارد که آینده بسیار بدتر از آن چیزی است که بدبین ترین افراد نسبت به سرنوشت اسرائیل و منافع ایالات متحده در منطقه تصور می کنند.

میدل ایست نیوز: قاعده مثلث آتشین، ایران و دو ضلع آن، در لبنان و یمن است و این به وضوح و به طور آشکار، خطری را نشان می دهد که آتش آن، hمریکا و اسرائیل همپیمان آن را تهدید می‌کند در صورتی که اوضاع در نوار غزه به همین شکل باقی بماند بدون اینکه ارتش اشغالگر، ماشین جنگی خود را جمع کند و با پایان دادن به تجاوزات وحشیانه زمینی، دریایی و هوایی خود این منطقه را ترک نکند.

به گزارش الخلیج آنلاین، همه شواهد و نشانه ها حکایت از آن دارد که آینده بسیار بدتر از آن چیزی است که بدبین ترین افراد نسبت به سرنوشت اسرائیل و منافع ایالات متحده در منطقه تصور می کنند. کمترین چیزی که آن را نشان می دهد، این است که هیچ یک از اهداف دولت اشغالگر از تجاوز خود به غزه محقق نشده است.

به نظر می رسد اسرائیل با یورش زمینی ارتش خود به غزه در یک وضعیت گازانبری گرفتار شده است، این وضعیت یک معضل و تنگنای بزرگ برای آن به نظر می رسد، ولی به جای عقب نشینی به دنبال گسترش دامنه جنگ در منطقه است.

این وضع، سبب شده تا واشنگتن برای دستیابی به راه حل نه فقط برای اسرائیل بلکه به خاطر احساس این مسئله که وجود و روابطش در منطقه در معرض خطر است، به تحرکات پیاپی دست بزند، این همان چیزی است که سفر فعلی آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به خاورمیانه آن را نشان می دهد.

حملات، ترورها و پیامدهای آن

هدف قرار دادن فرماندهان و مواضع مهم وابسته به «محور مقاومت» پیامدهایی در سطح منطقه داشته است، به ویژه انفجاری که در ایران همزمان با سالروز شهادت ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس ایران و نیز ترور رضی موسوی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و صالح العاروی از رهبران جنبش حماس رخ داد.

دو سخنرانی حسن نصرالله دبیرکل حزب الله طی سه روز تاثیرات آتشین و ویرانگری بر تل‌آویو و واشنگتن داشت.

نصرالله در اولین سخنرانی خود به اسرائیل درباره به راه انداختن جنگ علیه حزب الله هشدار داد و گفت هرکس به جنگ با ما بیندیشد، پشیمان خواهد شد، جنگ با ما قطعا پرهزینه خواهد بود.

نصرالله در سخنرانی دوم خود به تشریح دستاوردهای رزمندگان حزب از هشتم اکتبر گذشته تا کنون پرداخت و گفت در مسافتی به طول بیش از یکصد کیلومتر و در طول بیش از 90 روز، تمام مواضع دشمن در مرزها و تعداد زیادی از مواضع و شهرک های آن طرف مرز در پاسخ به تجاوزات به غیرنظامیان(در لبنان) هدف قرار گرفت.

در مقابل، شاهد اظهارنظرهای تحریک آمیز مقامات اسرائیلی به ویژه از سوی یوآف گالانت وزیر دفاع بودیم که گفت ما راه حل دیپلماسی مورد توافق را ترجیح می دهیم، ولی به نقطه ای نزدیک می شویم که ساعت شنی در آن وارونه خواهد شد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تاکید کرد که درگیریها میان اسرائیل و حزب الله سبب نگرانی ایالات متحده شده است که خواهان گسترش جنگ به جبهه های دیگر خاورمیانه نیست.

این روزنامه تصریح کرد که جوبایدن رئیس جمهور امریکا دستیاران ارشد خود را به منطقه برای تحقق هدف تعیین کننده یعنی «جلوگیری از شعله ور شدن آتش جنگ فراگیر میان اسرائیل و حزب الله» فرستاده است.

ضلع دوم مثلث آتشین

تحت هیچ شرایطی نمی توان نقشی را که حوثی ها در دریای سرخ ایفا می کنند، نادیده گرفت، آنها زیانها و خسارتهای سنگینی به اقتصادهای بسیاری از دولتها به ویژه اسرائیل وارد کرده اند.

با وجود تشکیل ائتلاف نظامی بین المللی دریایی از سوی ایالات متحده در منطقه با بازدارندگی در برابر حوثی ها، اما این شبه نظامیان مورد حمایت ایران موفقیت خود را در انجام ماموریتهایی اثبات کرده که سبب شده خطر آن در دریای سرخ همچنان به قوت خود باقی بماند، این گروه گفته است عملیاتش تا زمانی که تجاوزات اسرائیل به غزه تداوم داشته باشد، ادامه خواهد یافت.

آنتونی بلینکن در جریان سفر روز یکشنبه هفتم ژانویه به قطر گفت حوثی ها بیش از 20 درصد حمل و نقل بین المللی در دریای سرخ را مختل کرده اند و حملات آنها به ملتهای جهان زیان رسانده است.

شبه نظامیان حوثی در واکنش به اظهارات بلینکن بر ادامه جلوگیری از تردد کشتی های مرتبط با اسرائیل از طریق دریای سرخ تاکید کرده و درباره اینکه حمایت امریکا از تل آویو سبب گسترش دامنه جنگ در منطقه می شود، هشدار دادند.

محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی ها در پستی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق)، اظهارات بلینکن را به مثابه تلاش امریکا برای منحرف کردن نگاهها از جنایات اسرائیل علیه مردم غزه و کشتار آنها دانست و تاکید کرد که همه جهان باید به این مساله توجه کنند.

عبدالسلام تاکید کرد که اصرار حاکمان واشنگتن بر حمایت نامحدود از اسرائیل در جنگ علیه غزه می تواند اوضاع منطقه را به حد انفجار برساند و امریکا باید پیامدهای این زورگویی و تکبر را برعهده بگیرد.

ایران قاعده مثلث آتش

ایران همچنان حامی و قاعده دو ضلع مثلث آتشین یعنی حوثی ها و حزب الله و قدرت زیادی در منطقه در سطح نظامی، امنیتی و سیاسی دارد که سبب می شود تلاشهایش برای کاهش تنش به سمت ضلعی برود که نقش تاثیرگذاردارد، ضلعی که دو ضلع دیگر(حزب الله و انصارالله) در کنارش ایستاده اند.

این همان چیزی است که «حسین اکبری» سفیر ایران در دمشق روز شنبه 6 ژانویه در گفتگو با پایگاه خبری «العهد» فاش کرده بود.

اکبری در آن گفتگو اظهار داشت که «10 روز پیامی از سوی یکی از کشورهای شورای همکاری دریافت کردیم که هیئت خود را که حامل پیام امریکایی ها بود، فرستاده بود، آنها(امریکایی ها) در این پیام خواستار حل تمام مشکلات منطقه و نه فقط حل محدود نزاع شده بودند.

شماری از مسئولان کشورهای منطقه هشدارهای متعددی درباره پیامدهای این تنشها داده اند که در تازه ترین آنها، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر ووزیر خارجه قطر روز یکشنبه هفتم ژانویه گفته بود که ترور صالح العاروری سبب پیچیده تر شدن مذاکرات درباره مبادله اسیران میان جنبش حماس و دولت اشغالگر شد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا افزود ما برای دستیابی به توافقی تلاش می کنیم که منجر به آزادی گروگانها و آتش بس شود. وی به وجود چالشهایی در مذاکرات کنونی اشاره کرده بود.

وزیر خارجه قطر اظهار داشت که مذاکرات با بلینکن بر اهمیت فشار برای توقف جنگ و دادن اجازه برای رسیدن کمکها به نوار غزه تاکید کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی افزود که در این دیدار درباره تلاش برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه بحث و تبادل نظر کرده اند.

وی افزود این مسئله دردناک است که به مرحله ای رسیده ایم که متاسفانه به تماشای صحنه های کشتار و ویرانی در غزه عادت کرده ایم.

این اسرائیل است که خواهان تشدید تنش است

«عماد الشدیاق» تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص این وضعیت می گوید : «فقط اسرائیل است که به دنبال تشدید تنش است و از به راه انداختن جنگ گسترده است و به همین سبب، اسرائیل مسئولیت آن را برعهده دارد».

وی افزود: «این ترس وجود دارد که اسرائیل اقدام به گشودن جبهه شمال(با لبنان) کند، با وجودی که شاخص های اقتصادی به این اشاره می کند که غیرممکن است که بخواهد جبهه دیگری را بگشاید، زیرا متحمل خسارتهای اقتصادی زیادی به سبب جنگ در غزه شده است، چگونه می تواند اقدام به گشودن جبهه جنگ جدید علیه «حزب الله» کد که قدرتش چندین برابر قدرت «حماس» است، معنایش این است که نتانیاهو در صورتی که دست به چنین اقدامی بزند، به ویژه با توجه که با انتخابات در آینده روبرو است، دست به خودکشی زده است».

این تحلیلگر سیاسی این گام را(که نتانیاهو جبهه جنگ علیه لبنان را شعله ور کند) بعید ندانست که معنایش رفتن منطقه به سمت یک جنگ سخت و تمام عیاری خواهد بود که طرف های زیادی از جمله ایران، حوثی ها و حزب الله در وارد خواهند شد و ورود گروه های دیگر در کشورهای دیگر منطقه به آن هم بعید نخواهد بود.

الشدیاق درباره اینکه آیا ایالات متحده مانع به راه انداختن جنگ جدید از سوی اسرائیل می شود؟ گفت که امریکا با خارج کردن ناو هواپیمابر از دریای مدیترانه، پیام های قاطع و شدیدی به نتانیاهو ارسال کرد و به او گفت در این جنگ تنها خواهی بود، تو در رویارویی با سرنوشت سیاسی خود و اسرائیل در صورت گسترش جنگ قرار خواهی گرفت و ما برای کمک به تو آماده نخواهیم بود.

این تحلیلگر سیاسی افزود که امریکا همچنین در پیام خود به نتانیاهو به وی اعلام کرد که هرگز از او در جنگ با حزب الله حمایت نخواهد کرد، زیرا «دروازه های جهنم» را به روی منطقه بازخواهد کرد و واشنگتن را درگیر خواهد کرد در حالی که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود.

الشدیاق درباره رخدادهای یمن هم گفت که واکنش و پاسخ به یمنی ها و گروه الحوثی همانند پاسخ به حزب الله نیست، زیرا حزب الله مروارید تاج(گل سرسبد) ایران در منطقه به شمار می رود و تهران نمی خواهد خدشه ای به آن وارد شود و مشتاق است تا با همان قدرت باقی بماند.

وی افزود که اما اگر ایالات متحده بخواهد به حوثی ها پاسخ بدهد، نیاز به تشکیل ائتلاف بین المللی دارد که تا این لحظه در همراه کردن کشورها با خود برای این هدف ناکام مانده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد که پاسخ به حوثی ها گسترده تر از نزاع غزه است، زیرا در چارچوب محاسبات نزاع امریکایی چینی یا امریکایی روسی قرار می گیرد.

الشدیاق اظهار داشت که برخی اکنون از این سخن می گویند که روسیه و چین در آنچه گروه الحوثی در دریای سرخ انجام می دهد، نقش دارند به طوری که تحلیلگران امریکایی می گویند که کشتی های چینی به سلامت و راحتی از تنگه باب المندب عبور می کنند بدون اینکه احدی به آنها متعرض و مانع شود.

این تحلیلگر افزود از نگاه این تحلیلگران این شاخصی به شمار می ررود مبنی بر اینکه چین در این نزاع دست دارد و چه بسا در هماهنگی با ایران و گروه الحوثی عمل کند تا واشنگتن را در تنگنا قرار داده و آن را وارد نزاعات چند وجهی و پیچیده کند.

الشدیاق درباره روسیه هم اظهار داشت که مسکو در شعله ور کردن آتش این جنگ نفع دارد، زیرا سبب افزایش قیمتهای نفت در جهان خواهد شد و افزایش قیمت نفت به نفع روسیه خواهد بود و سبب بازداشتن و دور کردن همه غربی ها از جنگ در اوکراین خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا