سیاسی

واکنش مصر به ادعای اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری

دولت مصر در واکنش به اظهارات وکیل اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری، تاکید کرد که فقط حاکمیت طرف مصری گذرگاه رفح در دست مصر است.

میدل ایست نیوز: ضیاء رشوان، رئیس سازمان اطلاع‌رسانی مصر، در بیانیه ای سخنان تیم دفاعی اسرائیل در برابر دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر آنکه مصر مسئول جلوگیری از ورود کمک های انسان دوستانه و امدادی به نوار غزه است را رد کرد و آن را دروغ دانست.

بر اساس بیانیه رسمی این سازمان، وی گفت که همه مقامات اسرائیلی و در رأس آنها نخست وزیر و وزیر دفاع و وزیر انرژی، ده ها بار رسما و علنا اعلام کرده اند که اجازه ورود کمک های انسان دوستانه به خصوص سوخت را به غزه نخواهند و آن را بخشی از جنگ و حمله خود به غزه دانستند.

رشوان افزود که اسرائیل اکنون که خود را در برابر دیوان بین المللی دادگستری در مقام متهم می بیند، برای فرار از محکوم شدن از جانب دادگاه، به اتهام زدن به مصر پناه آورده است.

وی تاکید که حاکمیت مصر تنها بر طرف مصری گذرگاه مرزی رفح است و طرف دیگر آن تحت کنترل اسرائیل است و شاهد این مدعا آن است که کمک ها از مصر به گذرگاه کرم ابو سالم می رود و پس از بازرسی طرف اسرائیلی مجوز ورود آن به غزه صادر می شود.

رئیس سازمان اطلاع‌رسانی مصر گفت که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مصر و دیگر طرف های مربوطه در اظهارات رسمی خود ده ها بار اعلام کردند که طرف مصری گذرگاه مرزی رفح بدون وقفه باز است و از اسرائیل خواستند که مانع ورود کمک های انسان دوستانه به غزه نشود و عامدانه ورود کمک های انسان دوستانه را به دلیل بازرسی به تاخیر نیندازد.

رشوان تصریح کرد که مصر در سایه ممانعت پیاپی اسرائیل برای ورود کمک های انسان دوستانه به گذرگاه کرم ابو سالم مصر به استفاده از کانتینرهای مصری با رانندگان مصری متوسل شد تا پس از بازرسی به طور مستقیم برای توزیع کمک ها به مردم غزه وارد این نوار شوند.

وی ادامه داد که اگر اسرائیل واقعا خواستار ورود مواد غذایی، پزشکی و سوخت به نوار غزه است، فورا برای تجارت و نه ورود کمک ها 6 گذرگاه مرزی با نوار غزه را باز کند به خصوص آنکه در سال 2022، تجارت با نوار غزه بیش از 4.7 میلیارد دلار رسید که به نفع بخش تجاری و صنعتی اسرائیل بوده است.

کریستوفر استاکر، وکیل مدافع اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری ادعا کرد که رسیدن کمک های انسان دوستانه به نوار غزه از مسیری انجام می شود که در کنترل مصر است.

منبع
اسپوتنیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا