خبر اولسیاسی

بورل: اولویت بسیار ضروری، جلوگیری از کوچ اجباری ساکنان نوار غزه است

مسئول سیاست خارجه در اتحادیه اروپا تاکید کرد که در حال حاضر اولویت بسیار ضروری، جلوگیری از کوچ اجباری مردم نوار غزه به خارج از این منطقه است.

میدل ایست نیوز: جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه در اتحادیه اروپا تاکید کرد که راه حل نظامی در نوار غزه درصورتی که منجر به یک برنامه سیاسی نشود، کافی نخواهد بود.

به گزارش «الجزیره» بورل در مقاله ای که در روزنامه فرانسوی لوموند منتشر شد،افزود که در حال حاضر سه اولویت وجود دارد و آن جلوگیری از توسعه دامنه درگیری ها به لبنان به هر قیمتی، آزادی گروگان ها و زمینه سازی برای حل بحران است.

وی ادامه داد: پس از گذشت 3 ماه از فاجعه 7 اکتبر، با نگرانی از خطرات اوضاع، از خاورمیانه بازگشتم. اما بیش از هر وقت دیگری مصمم هستم تا صدای توازن، عقلانیت و واقع گرایی را برسانم، زیرا اگر مشکلات پیچیده باشد،جنگ تنها برای کسانی که منافع سیاسی را در تداوم آن ببینند،حتمی خواهد بود.

مسئول سیاست خارجه در اتحادیه اروپا درباره اوضاع انسانی فاجعه بار در نوار غزه گفت: در سطح انسانی اوضاع هولناک است.

بورل افزود: بیش از 80 درصد از مردم در داخل غزه کوچانده شدند و در حال حاضر اولویت بسیار ضروری، جلوگیری از کوچ اجباری آنها به خارج از نوار غزه است. بر اساس قوانین بین المللی این امر غیر قانونی و از نظر اخلاقی غیر قابل قبول است.

وی یادآور شد که در نزدیکی شهر مرزی رفح در حال حاضر بیش از 259 هزار نفر با شرایط غیر انسانی زندگی می کنند.

مسئول سیاست خارجه در اتحادیه اروپا ادامه داد که باید از طریق تسریع در ورود موادغذایی و کامیون ها به نوار غزه از رنج این افراد بکاهیم با این که می دانیم شمار کامیون هایی که اجازه ورود به نوار غزه را دارند، کافی نیست و ورود آن به علت کنترل شدید  و شرایط امنیتی با سختی هایی مواجه است بنابر این دلایل، کاستن از شدت درگیری ها و پایان دادن به آن امری ضروری است.

بورل افزود: ما اگر نمی خواهیم که مردم برای بقا کاملا به کمک های بین المللی وابسته باشند باید در بازگشت تدریجی به اقتصاد پولی نقش داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد که درگیری اسرائیل و فلسطین تنها مانع عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل است و امکان واقعی برای تبدیل فاجعه به فرصت وجود دارد.

 

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا