سیاسی

فؤاد حسین: عراق هزینه تنش میان ایران و امریکا را می‌پردازد

وزیر خارجه عراق گفت که تنش میان ایران و امریکا تاسف بار است، معمولا هنگامی که تنش میان دو کشور رخ می‌دهد، عراقی‌ها هزینه آن را می‌پردازند.

میدل ایست نیوز: فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان در حاشیه مجمع اقتصادی داووس، گفت که تنش میان تهران و واشنگتن تاسف بار است، معمولا هنگامی که تنش میان دو کشور رخ می‌دهد، عراقی‌ها هزینه آن را می‌پردازند و جنگ و درگیری در اراضی عراق رخ می‌دهد.

به گزارش روسیا الیوم، وی در ادامه به تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و مدعی شد که ایرانی‌ها نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به رژیم صهیونیستی حمله کنند، پس به دنبال قربانی‌هایی در اطراف خود می‌گردند و به اربیل حمله می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق تاکید کرد که ما این حملات را محکوم می‌کنیم و آن را خصمانه و در تعارض با قانون بین المللی می‌دانیم، از این رو اقدامات مختلفی را اتخاذ کردیم و به سراغ شورای امنیت در نیویورک رفتیم و گمان می‌کنیم حمایت گسترده‌ای از موضع عراق علیه ایران وجود دارد.

فؤاد حسین با اشاره به فضای ایجاد شده در عرصه بین‌المللی برای منزوی کردن ایران، عراق را تنها متحد ایران دانست و گفت شکایت عراق از ایران در شورای امنیت تاثیر منفی در افکار عمومی خواهد داشت.

وی در ادامه درباره خروج نیروهای امریکایی از خاک عراق نیز گفت: با دولت امریکا برای آغاز مذاکرات درخصوص خروج نیروهای امریکایی مذاکره می‌کنیم. آغاز مذاکرات به امریکایی‌ها بستگی دارد، اگر با آغاز آن موافقت کنند، ما نیز برای فردا آماده هستیم.

وزیر خارجه عراق گفت که می خواهیم روابط خوب و بسیار استراتژیکی با امریکا داشته باشیم اما می‌خواهیم روابط درست و عادی میان دو کشور باشد، از این رو عملیات مذاکره جدیدی را آغاز می‌کنیم.

گفت‌وگوی وزیر خارجه عراق در واکنش به اقدام سپاه پاسداران ایران در هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی در اربیل و ادلب صورت گرفته است. سپاه ایران سه‌شنبه 16 ژانویه در سه اطلاعیه‌ جداگانه از «انهدام مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه» با استفاده از موشک‌های بالستیک خبر داد.

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق نیز تأکید کرد که در ساعت 11 و 30 دوشنبه شب سپاه پاسداران ایران شماری از مناطق غیر نظامی در اربیل را هدف موشک بالستیک قرار داد که طی آن دست‌کم 4 شهروند غیر نظامی کشته و 6 تن زخمی شدند.

در پی این حمله عراق سفیر خود را از تهران فراخواند و یادداشتی اعتراضی به کاردار سفارت ایران در بغداد تحویل داد.

پیش از این و در سالروز شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی (13 ژانویه) گروه‌ تروریستی داعش در گلزار شهدای شهر کرمان و در نزدیکی مزار این شهید اقدام به عملیات انتحاری کرده بود که این اقدام تروریستی 91 شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران درپی این اقدام تروریستی هشدار داده بود که عاملان این جنایت بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت.

همچنین مقامات جمهوری اسلامی ایران اقدام روز گذشته سپاه پاسداران را حق این کشور در راستای حفظ خاک خود از خطر گروه‌های تروریستی می‌دانند و در همین راستا شب گذشته دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش الظلم (جیش العدل) در خاک پاکستان را نیز هدف قرار دادند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا