سیاسی

بازدید نماینده سازمان ملل از اردوگاه نگهداری گروه‌های مخالف ایران در اربیل

معاون نماینده سازمان ملل در امور عراق در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق، نتایج بازدید خود از اردوگاه گروه‌های مخالف ایران در اربیل را در میان گذاشت.

میدل ایست نیوز:‌ قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، در دیدار «کلاودیو کوردونی» معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، تقویت همکاری‌های عراق و سازمان ملل و برخی پرونده‌های انسانی را بررسی کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر الاعرجی، که امروز پنج شنبه منتشر شده، در این دیدار، بازدید معاون نماینده سازمان ملل از شماری از اردوگاه‌های مخالفان ایران در اربیل برای اطلاع از وضعیت این اردوگاه‌ها پس از دور کردنشان از مرزهای ایران در چارچوب توافق دوجانبه امنیتی میان عراق و ایران بررسی شد.

کوردونی تأکید کرد که عناصر مخالف ایران که در این اردوگاه حضور دارند، بر غیر نظامی بودن خود تأکید کرده‌اند.

در این بیانیه آمده که دیدار نماینده سازمان ملل از این اردوگاه با هماهنگی دولت مرکزی و دولت ایالتی اقلیم انجام شده است.

در ماه نوامبر گذشته، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد دو اردوگاه در اربیل و سلیمانیه برای اسکان اتباع مسلح ایرانی حاضر در خاک عراق ساخته شده است.

وی افزود: پس از برگزاری بیش از 14 نشست در بغداد، اربیل، سلیمانیه و تهران با نظارت نخست وزیر عراق، تمامی افراد مسلح حاضر در مناطق مرزی در دو استان اربیل و سلیمانیه را به مناطقی دور منتقل کرده و خلع سلاح آنان را آغاز کردیم و در حال حاضر برای اسکان این افراد در اردوگاه های رسمی تحت نظارت دولت عراق کار می کنیم. ساخت نخستین اردوگاه در اربیل آغاز شده و دومین اردوگاه نیز در سلیمانیه خواهد بود.

دو روز پیش از آن نیز مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که همه مخالفان مسلح جمهوری اسلامی ایران به مناطق دور دست از مرزهای ایران منتقل شدند.

وی در کنفرانس سفرای عراق با اشاره به انتقال همه مخالفان مسلح ایران به مناطق دور دست از مرزها، گفت که نیروهای مرزبانی و پیشمرگه وارد مواضع آنها شدند و طی مرحله آتی آنها در اردوگاه های ویژه و همچنین دور از مرزها وارد می شوند.

گفتنی است در اواخر اوت، بغداد و تهران، توافقنامه ای امنیتی درباره برچیده شدن اردوگاه های کردهای مخالف ایران در اقلیم کردستان از مرزهای ایران در شمال عراق امضا کردند.

براساس این توافقنامه، تهران عملیات نظامی خود در مرزهای عراق را متوقف می کند و در مقابل بغداد نیز گروه های مخالف ایران را از مرزهای این کشور دور می کند و افراد تحت تعقیب را به ایران تحویل می دهد.

منبع
دفتر مشاور امنیت ملی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا