خبر اولسیاسی

شبکه امریکایی خبر داد:
آغاز تدارکات امریکا برای کنار گذاشتن نتانیاهو

پس از رد پیشنهاد کشورهای عربی درباره آتش بس در غزه از سوی نتانیاهو، دولت جو بایدن در تلاش است تا مقدمات لازم برای تشکیل دولت پس از بنیامین نتانیاهو را پی‌ریزی کند.

میدل ایست نیوز: مقام‌های ارشد کاخ سفید گفتند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، در تلاش است تا با دیگر سران سیاسی رژیم صهیونیستی و رهبران جامعه مدنی مقدمات لازم برای تشکیل دولت پس از بنیامین نتانیاهو را پی‌ریزی کند.

به گزارش «العربی الجدید» شبکه امریکایی NBC News اظهارات این مقامات را در بخشی از اظهارنظرشان درباره نتیجه سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا به منطقه و دیدار وی با سران تعدادی از کشورهای عربی پیش از پایان سفر خود به مناطق اشغالی گزارش داد.

به گفته این مقامات، بلینکن در تلاشی برای دور زدن نتانیاهو، به طور انفرادی با اعضای کابینه جنگی و دیگر سران رژیم صهیونیستی، از جمله یایر لاپید، رهبر مخالفان و نخست وزیر سابق دیدار کرد.

این مقامات همچنین خاطرنشان کردند که بلینکن عمداً آخرین سفر خود به خاورمیانه را که چهارمین سفر او از زمان آغاز جنگ است، با بازدید از کشورهای عربی به جای رژیم صهیونیستی آغاز کرد تا پیشنهاد یکپارچه عربی را به نتانیاهو برای دوران پس از جنگ ارائه دهد.

بلینکن عمداً آخرین سفر خود به خاورمیانه را با بازدید از کشورهای عربی به جای رژیم صهیونیستی آغاز کرد تا پیشنهاد یکپارچه عربی را به نتانیاهو برای دوران پس از جنگ ارائه دهد.

دو مقام ارشد کاخ سفید به این شبکه گفتند که بلینکن، بایدن را پس از بازگشت به واشنگتن در جریان سفر خود به منطقه قرار داده است. در این زمینه، این کانال خاطرنشان کرد که «مقامات دولت اذعان کردند که امیدهای بایدن برای تغییر شکل خاورمیانه اکنون با ایجاد یک کشور فلسطینی ارتباط تنگاتنگی دارد. در نتیجه، یک مقام ارشد اعتراف کرد که آرزوهای رئیس جمهور برای دستیابی به منطقه پایدار است. برای تحقق صلح احتمالا باید تا بر سر کار آمدن دولت بعدی در رژیم صهیونیستی انتظار کشید».

به گفته این مقامات، دستاورد اصلی بلینکن در طول این سفر، تضمین تعهد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و چهار رهبر عرب دیگر برای کمک به بازسازی غزه پس از جنگ بود. این مقامات خاطرنشان کردند که رهبران عرب همچنین موافقت کردند که از تشکیل یک دولت اصلاح شده فلسطینی جدید برای تامین امنیت غزه حمایت کنند.

این مقامات افزودند که ولیعهد عربستان به عنوان بخشی از توافقنامه بازسازی غزه، پیشنهاد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را داده است، اما تنها در صورتی که موافقت کند مسیری را برای فلسطینی ها برای ایجاد کشور خود فراهم کند.

با این حال، نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد و به بلینکن گفت که برای دستیابی به توافقی که اجازه ایجاد کشور فلسطین را بدهد، آماده نیست.

پس از رد همه درخواست‌های دولت امریکا به جز یکی درباره خودداری از حمله به حزب الله لبنان، وزیر امور خارجه به واشنگتن بازگشته است.

به گزارش این شبکه، یک منبع آگاه با گفتگوهای بین بلینکن و نتانیاهو اعتراف کرد که “توپ در زمین نخست وزیر است”، اما هشدار داد که موضع فعلی رژیم صهیونیستی در مورد پیشنهاد مقامات عرب، از جمله توافق با عربستان، ممکن است ثابت نماند.

در رابطه با دیدار بلینکن و نتایج آن، مقامات به این شبکه گفتند که بلینکن به نتانیاهو اطلاع داده است که در نهایت راه حل نظامی برای حماس وجود ندارد و او – یعنی نتانیاهو – باید این را تصدیق کند، در غیر این صورت تاریخ تکرار خواهد شد و خشونت ادامه خواهد یافت، اما به گفته این منابع، سخنان بلینکن تأثیری بر نظر نتانیاهو نداشته است.

این شبکه در گزارش خود اشاره کرد که وزیر امور خارجه امریکا در سفر اخیر خود فشار بر نتانیاهو را در مورد آینده نوار غزه تشدید و ناامیدی فزاینده دولت بایدن را آشکار کرد.

این مقامات به این شبکه گفتند که پس از رد همه درخواست‌های دولت امریکا به جز یکی درباره خودداری از حمله به حزب الله لبنان، وزیر امور خارجه به واشنگتن بازگشته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا