خبر اولسیاسی

السودانی:
پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی مطالبه مردمی است و دولت با جدیت آن را پیگیری می‌کند

نخست وزیر عراق تأکید کرد که پایان مأموریت نیروهای ائتلاف در عراق یک مطالبه مردمی است که دولت با جدیت آن را پیگیری می کند.

میدل ایست نیوز: «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در سخنرانی خود در نشست داووس گفت که ملت عراق از مصیبت‌ها و مشکلاتی که در سال‌های گذشته در این کشور رخ داد پیروز برآمدند و با گام‌های استوار در مسیر پیشرفت و ایجاد فرصت‌های تازه گام برمی‌دارند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) وی گفت که دولت با جدیت برای ارائه خدمات و تأمین فرصت‌های شغلی  و بهبود بهره‌برداری از منابع انرژی و اجرای پروژه‌های مهم و راهبردی همچون «جاده توسعه» و نیز در بخش پتروشیمی تلاش می‌کند و افزود که یکی از مشکلات عراق آن است که تصویر درستی از این کشور در رسانه‌ها مخابره نمی‌شود.

السودانی ضمن تأکید بر قدردانی و احترام عراق به موضع جامعه جهانی در حمایت از این کشور در مبارزه با تروریسم داعش، گفت که نیروهای مسلح عراق هم‌اکنون عامل ثبات در کشور هستند و برای همین روند اجرای تعهد دولت درباره آغاز مذاکره برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق آغاز شده است.

وی گفت که پس از حملاتی که به قرارگاه‌های عراقی انجام شد، دولت گفت‌وگو برای تعیین جدول زمانی پایان مأموریت نیروهای ائتلاف در عراق را آغاز می‌کند و افزود که این یک مطالبه مردمی است که دولت در این باره جدی است.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت که برای استمرار روابط دوستانه عراق با کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی، پایان مأموریت نیروهای ائتلاف در عراق ضروری است.

نخست وزیر عراق ادامه داد که در بررسی چالش‌های خاورمیانه واقعیت مبارزات ملت فلسطین و حق آنان در برقراری کشور مستقل با پایتختی قدس نادیده گرفته شده است.

وی افزود که در غزه یک کشتار دسته‌جمعی جریان دارد و جامعه جهانی آن را نادیده گرفته است.

السودانی ادامه داد که پیشتر درباره گسترش دایره نزاع هشدار داده شده بود و اکنون شاهد تحقق این خطر هستیم و جامعه جهانی باید به مسئولیت اخلاقی و قانونی خود علیه اشغالگری عمل کند.

وی درباره روابط عراق با همسایگان نیز گفت که عراق با همگان منافع مشترک دارد و ایران یک کشور همسایه است که در جنگ با تروریسم کنار عراق ایستاد.

السودانی گفت عراق با امریکا نیز منافع مشترک دارد و امریکا در سرنگونی رژیم بعث در کنار عراق ایستاد.

نخست وزیر عراق ادامه داد: همان‌طور که به خودمان اجازه دخالت در امور دیگر کشورها را نمی‌دهیم اجازه دخالت در امورمان را هم به دیگران نمی‌دهیم.

وی افزود که عراق یک کشور اساسی در ثبات منطقه است و به تقویت روابطش با همگان ایمان دارد.

السودانی همچنین تأکید کرد که دستور تشکیل یک کمیته مذاکراتی با کشورهای شورای همکاری با محوریت موضوع تغییرات آب‌وهوایی را داده است.

نخست‌وزیر عراق در ادامه اظهارات خود در نشست داووس گفت که یکی از مهم‌ترین گام‌های اقتصادی دولتش بهره‌برداری از گاز و اجرای نظام مدیریت درست منابع آبی است.

وی گفت که عراق پیش روی عراقی کاملا متفاوت خواهد بود و عراق با گام‌های مطمئن به سمت آینده بهتر گام برمی‌دارد و به زودی شاهد عراقی با اقتصاد تازه و قوی و یکپارچه و باثبات خواهیم بود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا