خبر اولسیاسی

سی ان ان:
نتانیاهو به بایدن تأکید کرد که تشکیل کشور فلسطین را منتفی نمی‌داند

رئیس جمهور امریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در تماسی تلفنی به صورت «مفصل و جدی» ویژگی‌های احتمالی کشور فلسطینی آینده را بررسی کردند.

میدل ایست نیوز: یک مقام آگاه به شبکه CNN گفت که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته خود با «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا، تأکید کرده که اظهارات روز پنج‌شنبه او درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین به معنای منتفی دانستن کامل تشکیل کشور فلسطین نیست.

به گفته این منبع، بایدن و نتانیاهو در این تماس تلفنی که روز جمعه (19 ژانویه) انجام شد به صورت «مفصل و جدی» ویژگی‌های احتمالی کشور فلسطینی آینده را بررسی کردند.

این منبع افزود که مقامات دولت بایدن اخیرا تشکیل کشور خلع سلاح‌شده فلسطین را بررسی کرده‌اند و از نظر بایدن این طرح «جالب توجه» دانسته شده است.

نتانیاهو روز پنج‌شنبه تأکید کرد که در هر نظامی که برای بعد از جنگ در نظر گرفته شود، رژیم صهیونیستی باید بر همه مناطق غرب اردن سلطه امنیتی داشته باشد و افزود که این خلاف ایده کشور فلسطین است.

این اظهارات موضع‌گیری نتانیاهو علیه تشکیل کشور فلسطین دانسته شد و با انتقادات گسترده مواجه شد.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، خبر داد که بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی «دیدگاه خود درباره صلح و امنیت پایدارتر برای اسرائیل و نحوه ادغام کامل آن در منطقه و راه حل دو کشوری در تضمین امنیت اسرائیل» را بررسی کرد.

به گفته کربی، بایدن تأکید کرد که اجرای راه حل دو کشوری را ناممکن نمی‌داند هرچند متوجه است که این چیزی نیست که همین فردا سربرسد و نزاع ادامه خواهد داشت و برای همین باید اطمینان داشت که تل آویو آنچه را برای دفاع از خود لازم دارد داشته باشد.

کربی همچنین تأکید کرد که راه حل دو کشوری با کارزاری سخت در منطقه مواجه خواهد بود، با وجود این بایدن به راه حل دو کشوری ایمان دارد.

سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید افزود که بایدن در خوش‌بینی درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین مبالغه نمی‌کند و گفت: «وی امیدوار است وقتی نزاع جاری به پایان برسد، بتوان با همکاری حکومت تل آویو و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای حکمرانی شایسته در غزه برقرار کرد و این حکمرانی به اجرای راه حل دو کشوری بینجامد».

وی ادامه داد که بایدن و دولت امریکا دشوار بودن این روند را درک می‌کنند اما لازم است که همه طرف‌ها برای تحقق آن تلاش و فداکارانه جدی کنند.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور امریکا در اظهاراتی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای راه حل دو کشوری با حضور نتانیاهو را ناممکن می‌داند یا نه گفت: چنین نیست.

وی افزود که نتانیاهو با اجرای راه حل دو کشور به صورت کامل مخالف ندارد و فقط با برخی حالت‌های آن مخالف است .

بایدن گفت که کشورهای دیگری هم در سازمان ملل هستند که نیروی مسلح ندارند.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا