سیاسی

تاکید رشید و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه بر همکاری در حوزه امنیتی

رئیس جمهور عراق و رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در بغداد دیدار و بر اهمیت همکاری دو کشور در حوزه امنیتی به ویژه مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق امروز دوشنبه در کاخ بغداد میزبان ابراهیم کالن، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه، بود.

براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، کالن، سلام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به رئیس جمهور عراق را ابلاغ کرد.

رئیس جمهور عراق نیز سلام خود به رئیس جمهور ترکیه و آرزوی خود برای پیشرفت و شکوفایی بیشتر ملت ترکیه را به کالن ابلاغ کرد.

دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه های تقویت آن رایزنی کردند که در همین راستا رشید بر اهمیت هماهنگی و رایزنی در حوزه امنیتی به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم برای تثبیت امنیت و ثبات در منطقه و در راستای خیر و صلح برای همه ملت های منطقه تاکید کرد.

رشید به اشتراکات دو کشور در حوزه تاریخی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی اشاره و بر اهمیت گفت وگو برای حل اختلافات بین دو کشور که منابع طبیعی و انسانی بسیاری دارند که باید برای تحقق توسعه فراگیر و شکوفایی بهره برداری شود، تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق در زمینه آب بر توافقنامه دو کشور برای حل مشکلات آبی به جای رها سازی مقطعی آب از سوی ترکیه تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه شمار جمعیت به صورت مستمر در حال افزایش است و نیاز به آب نیز با تداوم افزایش جمعیت، تغییرات اقلیمی و افزایش مساحت بیابان ها، زیاد می شود، نسبت به همکاری و تفاهم مشترک درخصوص نیاز فعلی عراق و ترکیه به آب در راستای تامین نیازهای اساسی و شناسایی نوع پروژه هایی که در دو رود دجله و فرات برپا می شود، ابراز امیدواری کرد.

رئیس جمهور عراق درباره اوضاع عراق از جمله جنگ، محاصره، تروریسم و فداکاری هایی که برای یک عراق دموکراتیک صورت گرفته سخن گفت و تاکید کرد که اولویت دولت عراق، تداوم و تثبیت امنیت و ثبات با وجود برخی تعرضات از داخل و خارج از کشور است.

وی اشاره کرد که عراق با دوستان و همسایگان خود در جهت احترام به حاکمیت کشورها و تصمیم مستقل و دستیابی به تفاهم درخصوص امنیت مرزها با کشورهای همجوار و مخالفت با اقدامات یکجانبه که امنیت و صلح را تضعیف می کند، اقدام و همکاری خواهد کرد.

رشید به تعرضات به استان سلیمانیه و سایر شهرها و بازتاب منفی آن بر روابط بین دو کشور که نیازمند حل تعیین کننده اختلافات براساس اصول احترام به حاکمیت کشور و امنیت شهروندان آن است، اشاره کرد.

رئیس جمهور عراق درخصوص مساله فلسطین بر حمایت از ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق خود و ایستادگی در کنار آنها برای مقابله با حملات پی در پی تاکید کرد.

وی بر لزوم توقف فوری حملات و عمل کردن جامعه بین الملل به مسئولیت خود در حفاظت از غیرنظامیان و رساندن کمک های بشردوستانه به مردم غزه اشاره کرد.

از طرفی دیگر رئیس سازمان اطلاعات ترکیه حمایت کشورش از امنیت و ثبات عراق را اظهار داشت و نسبت به تقویت روابط و همکاری به ویژه در حوزه امنیتی، مبارزه با داعش و تشکیلات تروریستی تاکید کرد.

وی تاکید کرد که اردوغان نسبت به سفر به عراق مشتاق است اما این سفر به دلیل اوضاع در نوار غزه به تعویق افتاده است.

کالن توضیح داد که ترکیه با عراق بر سر توسعه پروژه هایی پیشین میان دو کشور به ویژه در حوزه حمل و نقل همکاری می کند.

رئیس سازمان اطلاعات ترکیه تاکید کرد که ترکیه به دستیابی عراق به سهمابه خود اهتمام دارد و کمیته های مشترکی در این خصوص وجود دارد که انتظار می رود با همکاری مشترک این پرونده تعیین تکلیف شود.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا