اقتصادیخبر اولسیاسیمقالات

عربستان چگونه می‌خواهد از ذخایر اورانیوم خود استفاده کند؟

همزمان با افزایش تقاضاها برای برق در عربستان و تلاش ها برای بهره برداری از انرژی های جایگزین، اخیرا حرف و حدیث ها درباره میزان اورانیوم موجود و استخراج نشده در این کشور نیز بالا گرفته است.

میدل ایست نیوز: عربستان سعودی به دنبال بهره برداری از میزان اورانیومی است که در اختیار دارد و همین امر باعث شده است سوالات و موضوعاتی با این محور مطرح شود که عربستان درچه زمینه هایی می تواند از اورانیوم استفاده کند و ذخایر اورانیوم آن چه مقدار است و توانمندی این کشور برای تولید اورانیوم تا چه اندازه خواهد بود؟

عربستان سعودی در پاسخ به این پرسش ها تاکید کرده است به دنبال انرژی های جایگزین و تولید برق است و از زبان وزیر انرژی خود بدون اشاره به مقادیر ذخایر اورانیوم گفته است مقادیر زیادی اورانیوم در اختیار دارد. این در حالی است که روزنامه گاردین توانمندی عربستان برای تولید اورانیوم را 90 هزار تُن برآورد کرده است.

«الخلیج آنلاین» در ادامه این مطلب نوشت: عربستان سعودی به وضوح نشان داده است که مقادیر زیادی اورانیوم در اختیار دارد و درپی بهره برداری تجاری از آن به شیوه ای بهینه است تا تضمین لازم را برای تولید آب و برق در کشورش داشته باشد و صنعت انرژی را در این کشور تقویت و فرصت های شغلی مناسبی ایجاد کند و بخش های صنعتی و سرمایه گذاری را نیز توسعه دهد.

عربستان در همین چارچوب یک برنامه هسته ای نوظهور را در دست اجرا دارد و به دنبال غنی سازی اورانیوم به عنوان بخشی از برنامه های خود برای توسعه تولید انرژی پاک و کاهش انتشار گازهای کربنی است.

در همین زمینه، ریاض با آموزش دانشمندان داخلی در فرآیند اکتشاف و تولید اورانیوم و استفاده از تخصص ها در این زمینه، برای توسعه منابع طبیعی اورانیوم و دستیابی به فناوری جدید به منظور استخراج ذخایر اورانیوم و خالص سازی مقادیر موجود در این کشور است.

این کشور نخستین گام های خود را برای زمینه انرژی هسته ای و اتکا به اورانیوم زمانی برداشت که در سال 2019 اعلام کرد برنامه هسته ای خود را با دو رآکتور به ظرفیت 3 تا 4 گیگاواتی آغاز می کند و توسعه برنامه هسته ای خود را نیز بنابر نیازهایش بررسی می کند.

این گزارش افزود که بر اساس اعلام مقامات شهر ملک عبدالله برای انرژی های هسته ای و تجدیدپذیر، این کشور برنامه هایی برای آموزش و توسعه توانمندی هایی انسانی و بومی سازی تکنیک های تولید اکسید اورانیوم، و برنامه های کاوش و اکتشاف سنگ معدن اورانیوم و توریوم (عنصر شیمیایی فلزی پرتو زا) در دست اجرا دارد.

در همین رابطه عادل بن احمد الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در تازه ترین اظهارات خود در این زمینه، اعلام کرد کشورش دارای انرژی هسته ای است و همانطور که نفت می فروشد، انرژی هسته ای را هم خواهد فروخت.

الجبیر در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2024 در شهر داووس سوئیس تاکید کرد: ما ذخایر زیادی از اورانیوم در عربستان سعودی داریم و می‌خواهیم از آن بهره اقتصادی ببریم. ما نمی خواهیم کسی از ما خاک تحویل بگیرد (خام فروشی کنیم) و در خارج از عربستان از آن سود ببرد. ما اجازه نمی دهیم دیگران خاک ما را به بیرون ببرند و آن را دوباره تصفیه کنند و از ارزش افزوده آن بهره جویی کنند و در نهایت از 100 سنت 5 سنت بگیریم. ما در عربستان سعودی شغل و صنایع می خواهیم. ما ارزش افزوده را در عربستان می خواهیم. ما خواستار صنایع مربوط به غنی سازی در کشور خود هستیم.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی در سال 2020 نوشته بود عربستان سعودی قادر است بیش از 90 هزار تن اورانیوم از سه منطقه بزرگ در مرکز و شمال غربی این کشور تولید کند.

در همین زمینه روزنامه وال استریت ژورنال امریکا سال گذشته نوشت چین قبلاً تأسیساتی را در صحرای عربستان با هدف تبدیل اورانیوم خام به کیک زرد که یک مرحله جلوتر از فرآیند غنی سازی به شمار می رود؛ ساخته است.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت: دو ساختمان در نزدیکی ریاض وجود دارند که احتمالاً جزو تاسیسات هسته ای اعلام نشده عربستان سعودی هستند.

«الخلیج آنلاین» در پایان با اشاره به همکاری های هسته ای عربستان سعودی و چین نوشت: تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ریاض ترجیح می دهد در زمینه انرژی هسته ای از حمایت های امریکا بهره مند شود اما رویکرد این کشور به چین در واقع با هدف نهیب زدن به دولت بایدن برای گرفتن امتیازات بیشتر به ویژه در زمینه جلوگیری از اشاعه هسته ای است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا