اقتصادی

پیشنهاد شرکت‌های اروپایی و چینی برای ساخت 13 کشتی در عراق

مدیر واحد اطلاع رسانی وزارت حمل و نقل عراق گفت که شرکت های اروپایی و چینی، پیشنهادهایی برای ساخت 13 کشتی با ظرفیت بار بالا ارائه داده اند.

میدل ایست نیوز: شرکت های جهانی پیشنهادهایی برای ساخت 13 کشتی با ظرفیت بار بالا برای عراق ارائه کرده اند.

به گزارش الصباح، میثم الصافی، مدیر واحد رسانه ای وزارت حمل و نقل عراق گفت که این وزارتخانه مذاکرات با شرکت های جهانی برای ساخت شناور و کشتی های دارای ظرفیت بار بالا با هدف توسعه ناوگان تجاری کشور و متناسب با حجم پیشرفت بسیار طی سال های گذشته در حوزه دریایی به ویژه افتتاح خطوط دریایی با کشورهای عربی، آسیایی و اروپایی که مهم ترین آن خط دریایی مستقیم با چین است، را آغاز کرد.

وی بیان کرد که وزارت حمل و نقل عراق، طرحی برای تقویت و توسعه ناوگان دریایی عراق از طریق ساخت 13 کشتی جدید با ظرفیت بار بالا برای تامین نیاز کشور آماده کرده است.

مدیر واحد اطلاع رسانی وزارت حمل و نقل عراق گفت که شرکت های اروپایی و چینی، پیشنهادهایی در این خصوص ارائه داده اند که در دست بررسی و امکان سنجی است.

الصافی ابراز امیدواری کرد که فرآیند قرارداد و ساخت این کشتی ها در سال جاری انجام شود.

هفته گذشته نیز، مدیر دفتر اطلاع رسانی وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که شرکت عمومی حمل و نقل دریایی در تلاش است تا با بازگشایی خطوط کشتیرانی با برخی از کشورهای عربی، آسیایی و اروپایی و از همه مهم تر چین، ناوگان دریایی خود را توسعه دهد.

وی ادامه داد که این اقدام در حمایت از اقتصاد کشور سهم زیادی دارد و خاطرنشان کرد که پس از راه اندازی رسمی بندر فاو گزینه های زیادی برای بستن قرارداد با شرکت های جهانی شناخته شده در بخش دریایی بین المللی جهت انتقال و جابه جایی کالا ها از طریق بندر فاو وجود خواهد داشت.

این مقام افزود که شرکت عمومی حمل و نقل دریایی در حال حاضر 6 کشتی تجاری در اختیار دارد که ظرفیت بار سه کشتی البصره، المثنی و الحدباء 14 هزار تن بر آورده شده که در آب های بین المللی و خارج از آب های عراق جهت انتقال کالاهای مختلف فعالیت می کنند.

پیش از این، علی قیس عبدالجبار، مدیرکل شرکت نفتکش های عراق گفت که این شرکت با همکاری وزارت نفت عراق، طرحی برای ساخت نفتکش ها و توسعه ناوگان نفتکش ها آماده کرده و نخستین نفتکش یعنی نفتکش سومر 3 ماه پیش دریافت شده و دو هفته دیگر نیز نفتکش اکد با ظرفیت حمل 200 هزار بشکه نفت دریافت خواهد شد.

عبدالجبار افزود: طرحی آماده برای ساخت دو نفتکش جدید با استانداردهای جهانی وجود دارد و به زودی تاییدیه آن اخذ خواهد شد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق نیز گفت که این وزارتخانه خواستار توسعه بخش حمل و نقل دریایی است، چراکه این بخش یکی از بسترهای مهم در فرآیند بازاریابی نفت عراق و یکی از ارکان مهم حرکت نفت خام و سوخت به بازارهای جهانی است.

وی افزود: وزارت نفت عراق در حال برنامه ریزی از طریق تلاش در چندین محور برای توسعه این بخش و امضای قرارداد با شرکت های معتبر جهانی برای ساخت چند نفتکش با ظرفیت های مختلف به منظور تقویت ناوگان عراقی است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا