اقتصادیسیاسی

دعوت از وزیر حمل و نقل عراق برای سفر به ترکیه برای بررسی و هماهنگی درباره «جاده توسعه»

وزیر حمل و نقل عراق در دیدار یک هیئت ترکیه‌ای جزئیات پروژه جاده توسعه و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای آن را بررسی کرد.

میدل ایست نیوز: «رزاق محیبس السعداوی»، وزیر حمل و نقل عراق، در دفتر کار خود در بغداد با هیئتی از ترکیه به ریاست «علی رضا گونای»، سفیر ترکیه در بغداد، دیدار و پروژه «جاده توسعه» را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، بر اساس بیانیه رسمی دفتر وزیر حمل و نقل عراق، السعداوی در این دیدار مسائل مربوط به این پروژه و تازه‌ترین اقدامات عراق در طراحی آن را بررسی کرد.

وی گفت که عراق هیئت‌های فنی برای بررسی جزئیات پروژه به ترکیه اعزام کرده و کمیته‌های فنی در این باره تشکیل داده و یک ستاد خاص برای پروژه «جاده توسعه» در سازمان راه‌آهن کشور راه‌اندازی کرده است.

وزیر حمل و نقل عراق افزود که این پروژه حکومت‌های محلی و استانداری‌های عراق نیز در حا پیگیری است ضمن اینکه بسیاری کشورهای منطقه و آسیا و اروپا برای مشارکت در این پروژه ابراز آمادگی کرده‌اند که نشان می‌دهد آنها هم درباره اهمیت و صرفه اقتصادی این پروژه به نتیجه رسیده‌اند.

بر اساس این بیانیه، سفیر ترکیه در این دیدار از وزیر حمل و نقل عراق برای سفر به آنکارا برای بررسی و هماهنگی بیشتر درباره این پروژه دعوت کرده است.

سفیر ترکیه نیز در این دیدار تأکید کرد که شرکت‌های ترکیه‌ای در حال بررسی این پروژه و آماده همکاری در اجرای آن هستند و در سفر نخست‌وزیر عراق به آنکارا پیش‌نویس توافقی میان دو کشور تنظیم شد که در سفر آتی رئیس جمهور ترکیه به عراق نیز پیش‌نویس دیگری در این باره تنظیم خواهد شد و این سند نقشه راه اجرای پروژه خواهند بود.

پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می شود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و 200 کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود 17 برآورد شده و در 3 مرحله اجرا می شود. مرحله نخست سال 2028 مرحله دوم سال 2033 و مرحله پایانی نیز سال 2050 تکمیل می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا