سیاسی

هشدار السیسی به اتیوپی درباره دخالت در امور سومالی

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در واکنش به توافقنامه امضا شده میان اتیوپی و منطقه خودمختار «سومالی لند» تاکید کرد کشورش هرگز اجازه نخواهد داد سومالی و امنیت آن مورد تهدید قرار گیرد.

میدل ایست نیوز: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر پس از امضای تفاهمنامه میان منطقه خود مختار «سومالی لند» و دولت اتیوپی به منظور دستیابی به یک گذرگاه دریایی در اراضی این منطقه، در پیامی که رسانه های محلی مصر مخاطب آنرا دولت اتیوپی تعبیر کرده اند اعلام کرد مصر هرگز اجازه نخواهد داد سومالی و امنیت آن تهدید شود.

به گزارش CNN، السیسی روز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «حسن شیخ محمود» همتای سومالیایی خود در قاهره به موضع مصر در مخالفت با توافقنامه منعقده بین اتیوپی و منطقه سومالی لند اشاره کرد.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: پیام من به اتیوپی این است که همکاری با سومالی و جیبوتی از طریق راه و روش های مرسوم سنتی امکانپذیر است وهیچ کس مخالف این نوع همکاری نیست اما تلاش برای دور زدن یا جهش یکباره برای رفتن به یک سرزمین با هدف تصرف آن، مورد موافقت هیچ کس قرار نخواهد گرفت.

السیسی خاطر نشان کرد: سومالی یک کشور عربی است که بر اساس منشور اتحادیه عرب حق دفاع مشترک دارد. ما هیچ کس را تهدید نمی کنیم اما در عین حال هیچ کس  هم اجازه نخواهیم داد سومالی را تهدید کند ضمن آنکه هیچ کس نمی تواند مصر را در این خصوص آزمایش وبرادرانش را تهدید کند بویژه که ما درکنار آنها هستیم.

رئیس جمهور مصر با خطاب قراردادن همتای سومالیایی خود تاکید کرد: مطمئن باشید به لطف الهی ما در کنار شما هستیم و خطاب به جهانیان اعلام می کنیم به دور از هرگونه تهدید با شما گفتگو و همکاری می کنیم.

گفتنی است اتیوپی در اوایل ژانویه، یادداشت تفاهمی با جمهوری «ارض سومال» یا همان «سومالی لند» امضا کرد که بر اساس آن در ازای دادن سهمی از شرکت هواپیمایی اتیوپی به سومالی لند، یک بندر دریایی را به منظور استفاده در مقاصدنظامی و تجاری در بندر «بربره» اجاره خواهد کرد.

سومالی لند از سال 1991 بدون به رسمیت شناختن بین المللی اعلام استقلال کرده است در حالی که دولت های موگادیشو بر این باورند که این منطقه بخشی از سومالی بزرگ است.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا