خبر اولسیاسی

پیشنهاد رژیم صهیونیستی درباره خروج سران حماس از غزه برای برقراری آتش‌بس

شبکه «سی ان ان» به نقل از دو مقام خبر داد که رژیم صهیونیستی در قالب توافق آتش‌بس گسترده‌تر پیشنهاد کرده که رهبران ارشد حماس غزه را  ترک کنند.

میدل ایست نیوز: شبکه «سی ان ان» به نقل از دو مقام خبر داد که رژیم صهیونیستی در قالب توافق آتش‌بس گسترده‌تر پیشنهاد کرده که رهبران ارشد حماس غزه را  ترک کنند.

این پیشنهاد استثنایی که قبلاً اعلام نشده بود، در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی در تلاش برای تحقق هدف اعلام شده خود یعنی «نابودی کامل حماس» است.

بر اساس برآوردهای داخلی در رژیم صهیونیستی، علیرغم جنگ تقریباً 4 ماهه در غزه، این رژیم هنوز نتوانسته هیچ یک از رهبران ارشد حماس را در غزه دستگیر کند یا از پای درآورد.

اگرچه این پیشنهاد می‌تواند راه امنی برای خروج از غزه برای رهبران ارشد حماس فراهم کند که حمله 7 اکتبر را هماهنگ کرده‌اند، تخلیه غزه از سران آن می‌تواند سلطه حماس را بر منطقه جنگ‌زده تضعیف کند و همچنین به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد به تعقیب اهداف خود و ترور آنها در خارج از فلسطین ادامه دهد.

مشخص است که مقامات ارشد حماس در پایتخت قطر، قطر، پایتخت لبنان، بیروت و سایر نقاط خارج از سرزمین های فلسطینی زندگی می کنند.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری منجر به شهادت صالح العاروری، یکی از رهبران ارشد حماس، در بیروت شد.

به گفته یکی از مقامات مطلع از روند مذاکرات، پیشنهاد رژیم صهیونیستی مبنی بر خروج رهبران حماس از غزه، اگرچه بعید است که توسط جنبش پذیرفته شود، به عنوان بخشی از مذاکرات آتش بس گسترده تر در هفته های اخیر، حداقل دو بار در ماه گذشته در ورشو و بعد در دوحه توسط  دیوید بارنیا مدیر موساد مورد بحث قرار گرفته است.

این امر همچنین در بحبوحه فعالیت‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توقف طولانی‌مدت درگیری و آزادی اسیرانی که گمان می‌رود هنوز در غزه زنده هستند، صورت می‌گیرد.

برت مک گورک، مقام ارشد خاورمیانه ای کاخ سفید، این هفته برای گفتگوهای بیشتر به مصر و قطر خواهد رفت.

مقامات امریکایی و بین المللی مطلع از مذاکرات گفتند که مشارکت اخیر رژیم صهیونیستی و حماس در مذاکرات دلگرم کننده است، اما به نظر نمی رسد توافق قریب الوقوع باشد.

فشار بر نتانیاهو

فشار بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای رسیدن به یک تصمیم در حال افزایش است، زیرا به اعتراف خود وی، دستیابی به “پیروزی کامل” بر حماس، که او خواستار آن بود، هنوز دور از ذهن است.

در همین حال، خشم افكار عمومی درون رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی دولت در بازگرداندن بیش از 100 گروگان در غزه افزایش یافته است.

آرون دیوید میلر، یکی از اعضای بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، می‌گوید که رژیم به اهداف نظامی خود دست نمی‌یابد.

میلر افزود که این، همراه با “فشار بسیار زیاد” بر نتانیاهو و دولتش برای بازگرداندن گروگان ها، شرایطی را ایجاد کرده است که رژیم صهیونیستی مایل به پیشنهاد خروج رهبران حماس از غزه باشد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم آنها به سادگی با واقعیت درگیر هستند و خانواده‌های گروگان‌ها شروع به اعمال نفوذ زیادی کرده‌اند.

طی دو ماه گذشته، دولت جو بایدن علناً از رژیم صهیونیستی خواسته است تا به مرحله ای از درگیری با شدت کمتری برود، که مقامات امریکایی می گویند که آغاز شده است، اگرچه عملیات شدید در جنوب غزه ادامه دارد.

به گفته منابع پیش گفته، پیشنهاد رهبران حماس برای خروج از غزه در دسامبر در ورشو توسط بارنیا هنگام ملاقات با ویلیام برنز، رئیس سیا و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، که به عنوان میانجی با حماس خدمت می کرد، مطرح شد.

این مقام آگاه از مذاکرات در این دیدارها گفت که این موضوع در اوایل ماه جاری زمانی که بلینکن در پایتخت قطر حضور داشت، دوباره مطرح شد.

این مقام افزود که نخست وزیر قطر در آن جلسه به بلینکن گفت که ایده رژیم صهیونیستی “هرگز موفق نخواهد شد”، تا حدی به این دلیل که حماس اعتماد ندارد که رژیم صهیونیستی عملاً عملیات خود علیه جنبش غزه را حتی پس از خروج رهبری آن پایان دهد.

وزارت خارجه امریکا، سیا و دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

در حالی که مشخص نیست رژیم صهیونیستی در گفتگوهای خصوصی اسامی رهبران حماس را که امیدوار است غزه را ترک کنند مشخص کرده است یا خیر، هیچ هدفی بزرگتر از یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه وجود ندارد.

السنوار دو دهه را در زندان های رژیم صهیونیستی گذراند و اصالتاً اهل خان یونس در جنوب نوار غزه است، جایی که در حال حاضر بیشتر عملیات های رژیم صهیونیستی در غزه متمرکز است.

مقامات رژیم صهیونیستی و امریکایی گفتند که آنها معتقدند سنوار ممکن است در شبکه وسیع و عمیق تونل های زیر شهر، دومین شهر بزرگ غزه، پنهان شده باشد.

نزدیکترین همکاران و دستیاران او محمد ضیف، رهبر شاخه مسلح جنبش حماس، همراه با معاون ضیف، مروان عیسی، و محمد، برادر سنوار، نیز از رهبران ارشد حماس هستند.

اعتقاد بر این است که هیچ یک از آنها توسط رژیم صهیونیستی پیدا یا کشته نشده اند.

ماه گذشته، رژیم صهیونیستی برگه هایی را بر روی غزه پرتاب کرد که در آن صدها هزار دلار به عنوان پاداش برای اطلاعات درباره رهبران حماس، از جمله جایزه 400 هزار دلاری برای اطلاعات درباره سنوار، در نظر گرفته شد.

مقامات امریکایی بر این باورند که بعید است که سنوار و اطرافیانش با ترک غزه موافقت کنند و در عوض ترجیح می دهند در جنگ با دشمن بزرگ خود بمیرند.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا