اقتصادی

کمبود دلار باعث کسری تجاری غیر نفتی مصر در سال 2023

انتشار یک سند دولتی مصر حاکی از آن است که کمبود ارز برای واردات غیر نفتی باعث کاهش  قابل توجه کسری تجاری این کشور تا پایان امسال میلادی خواهد شد

میدل ایست نیوز: بر اساس مفاد یک سند دولتی، کسری تجارت غیر نفتی مصر به سبب  کاهش واردات این کشور در پی کمبود ارز مورد نیاز برای واردات، تا پایان سال 2023 ، با  22.6 درصد کاهش به 37.1 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش الشرق، این سند نشان می دهد صادرات کالاهای مصری با کاهش اندک 1.5 درصدی به 35.3 میلیارد دلار رسیده است درحالی که واردات این کشور با کاهشی حدود 13 درصدی به 72.5 میلیارد دلار رسیده است.

در همین رابطه یک مقام عالی‌رتبه مصری که خواست نامش فاش نشود به الشرق گفت: علت کاهش کسری تراز تجاری، کاهش واردات به میزان تقریبا 11 میلیارد دلار درپی ناتوانی واردکنندگان برای دریافت ارز مورد نیاز خویش جهت وارد کردن مواد خام لازم برای فرآیند تولید در کارخانه هاست.

این منبع نوشت: مصر هم اکنون با یک بحران اقتصادی سخت روبرو است که تنش های ژئوپلیتیک در منطقه و همچنین کمبود شدید نقدینگی دلار آن را تشدید کرده است . این در حالی است که کمبود دلار نیز به علت کاهش حواله های ارسالی کارگران در خارج  و به ویژه کاهش حواله های صادرات تشدید شده است. این در حالی است که نرخ رسمی مبادله هر دلار در بانک ها 30.9  جنیه(لیره) است درحالیکه قیمت آن در بازار سیاه بیش از 60 جنیه است.

این منبع نوشت: سال 2023  بعد از  همه گیری کرونا، نخستین سالی است که در آن صادرات و واردات مصر رو به کاهش نهاده است و  این کاهش صادرات، درست در زمانی اتفاق می افتد که دولت این کشور امیدوار است به هدف خود یعنی  صادرات به میزان یکصد میلیارد دلار برسد.

بنا به گفته این مقام مصری که با الشرق مصاحبه کرده است، برجسته ترین صادرات مصر در سال 2023 شامل شمش آهن، آرد، سیم های مس، کابل، فرش، طلا، آلومینیوم و پوشاک بوده است در حالی که عمده ترین واردات این کشور را روغن تخمه آفتابگردان، دانه های پنبه، واگن های مسافربری، لوله، نیشکر، ماشین های ریسندگی، زغال سنگ و خودروهای مسافربری تشکیل می دهند.

این مقام مصری در پایان این پرسش را مطرح کرده است که بدون دلار چگونه می توانیم مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع و صادرات را  وارد کنیم؟

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا