اجتماعیاقتصادی

بهبود وضعیت ذخایر سدهای عراق و پیش‌بینی عبور از خشکسالی در تابستان

وزیر منابع آبی عراق از بارش باران طی دو ماه آینده خبر داد و پیش بینی کرد که با آب شدن برف ها در فصل بهار، عراق می تواند با موفقیت از بحران کم آبی در فصل تابستان عبور کند.

میدل ایست نیوز: عون ذیاب عبدالله وزیر منابع آبی عراق ضمن پیش بینی افزایش بارندگی طی دو ماه آینده تأکید کرد که با آب شدن برف ها در فصل بهار، عراق می تواند با موفقیت از بحران کم آبی در فصل تابستان عبور کند.

به گزارش «الفرات نیوز» عون ذیاب اعلام کرد که افزایش باران در مناطق شمالی در فصل زمستان جاری منجر به ایجاد مخزن های بزرگ آبی در سدهای موصل، دوکان و دربندخان و افزایش دو میلیارد متر مکعبی حجم ذخایر آب شده است و این امر امکان راه اندازی نیروگاه برق آبی در سد موصل برای تولید انرژی که برای مدت زمان طولانی متوقف شده بود را فراهم می کند.

وی ادامه داد که تداوم بارندگی موجب تداوم افزایش حجم ذخایر آب در سدهای مذکور شده است و تاکید کرد شرایط سدها در حال حاضر خوب است چرا که بر خلاف گذشته، مقدار آب برداشت شده از سد ها از مقدار آب وارد شده به آن کمتر است.

وزیر منابع آبی عراق خاطرنشان کرد که سهم آبی از آنچه که در سدها از دو رودخانه دجله و فرات برای خدمت رسانی به مناطق مرکزی و جنوبی کشور ذخیره شده بود استفاده شده است.

وزیر منابع آبی عراق ادامه داد که بارندگی زیاد باعث افزایش آب رودخانه زاب بزرگ شده است که این آب به دریاچه الثرثار وارد می شود تا آب دریاچه کیفیت لازم را به دست آورد و بهبود یابد و ذخایر آن افزایش پیدا کند. علاوه بر این که حجمی از آب رود دجله در نتیجه افزایش دو متر مکعبی حجم آب به سد سامرا وارد می شود.

وی از انتقال 150 متر مکعب بر ثانیه آب رود دجله به فرات به شکل متداوم و برای مدت طولانی، و ورود 175 متر مکعب از سد «حدیثه» به رود فرات و پمپاژ 100 متر مکعب بر ثانیه از آب دریاچه الثرثار در راستای تامین نیازهای اخیر به آب خبر داد.

وی در پایان تاکید کرد که بارندگی زیاد برف در حوضه های دو رود دجله و فرات در داخل ترکیه و عراق و ذوب شدن آن در فصب بهار آتی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا