سیاسی

بیست و یکمین دور از نشست «روند آستانه» آغاز شد

بیست و یکمین دور از نشست روند آستانه درباره سوریه با حضور هیئت هایی از کشورهای ترکیه، روسیه و ایران به عنوان کشورهای ضامن اجرای توافقات آغاز شد.

میدل ایست: در بیست و یکمین دور از این نشست‌ها در شهر آستانه پایتخت قزاقستان با موضوع پرونده سوریه، افزون بر نمایندگان کشورهای ضامن شامل ترکیه، روسیه و ایران، نمایندگانی نیز از طرف دولت سوریه و مخالفان آن حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ریاست هیات ترکیه ای را در مذاکرات روز چهارشنبه و پنج شنبه «احمد یلدز» معاون وزیر امور خارجه  ترکیه و ریاست هیات روسی را  الکساندر لاورنتیف، نماینده  پوتین رئیس جمهور روسیه در سوریه  بر عهده خواهند داشت. ریاست هیات ایرانی هم بر عهده علی اصغر حاجی، مشاور امور سیاسی وزارت امور خارجه این کشور خواهد بود و بسام صباغ معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز ریاست هیات سوری را بر عهده خواهد داشت. در همین حال احمد طوما نیز ریاست هیات مخالفان سوری را در این نشست بر عهده خواهد داشت.

در این نشست افزون بر هیات‌های شرکت کننده، نجات رشدی معاون نماینده سازمان ملل در سوریه و هیات‌هایی از اردن، عراق و لبنان نیز به عنوان عضو ناظر شرکت خواهند داشت.

در همین چارچوب هیأت ترکیه ای، اولین دیدارهای دوجانبه خود را با هیئت های روسیه و سازمان ملل برگزار کرد.

در نشست دو روزه آستانه، قرار است موضوعاتی نظیر تغییر اوضاع منطقه ای، تلاش های انجام شده برای دستیابی به یک راه حل جامع و فراگیر، اوضاع انسانی در سوریه و بسیج  تلاش‌های جامعه بین الملل برای تسهیل بازسازی سوریه  مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

همچنین انتظار می رود در این نشست ها درباره اقدامات اعتمادساز مانند مبارزه با تروریسم در سوریه، آزادی بازداشت شدگان و روشن شدن سرنوشت افراد ناپدید شده بحث تبادل نظر شود.

گفتنی است دور قبلی نشست های «روند آستانه» درباره موضوع سوریه در 20 و 21 ژوئن 2023 برگزار شد. این مذاکرات با نظارت کشورهای ضامن شامل ترکیه، روسیه و ایران به منظور یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران سیاسی سوریه آغاز شد.

منبع
خبرگزاری آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا