اجتماعیاقتصادی

صنایع مس موصل با قدمت 800 سال در دست فراموشی

صنعت مسگری در بازار موصل با قدمتی 800 ساله در حال از بین رفتن است و تنها مسگر باقی مانده در این بازار از مقامات دولتی درخواست کرد نگذارند این صنعت از بین برود.

میدل ایست : بازار مسگرهای موصل یکی از قدیمی ترین بازارهای این شهر به شمار می آید که قدمت آن همسو با زمان ساخت این شهر است و مسگران  از دیر باز در این بازار مشغول به کار بوده اند، اما با پیدایش کالاهای پلاستیکی و وارداتی در دهه های اخیر، اغلب مسگرها حرفه خود را تعطیل کرده و اکنون تنها یک مسگر اهل موصل این حرفه بسیار قدیمی را زنده نگه داشته است.

به گزارش رووداو، صدای ضربات چکش زدن مسگرها  800 سال است که در بازار موصل طنین انداز بوده و مسگران دائماً در موصل  فعالیت می کرده اند اما اکنون تنها «نورالدین عباس» است که نگذاشته است چراغ این حرفه و صنعت دوست داشتنی افول کند و هنوز هم مثل گذشته با ذوق و شوق فراوانی کار خود را دنبال می کند.

نورالدین عباس این حرفه را از پدران و پدربزرگ هایش به ارث برده است و در واقع نماینده نسل پنجم مسگران خانواده به شمار می آید. او می گوید: پدربزرگ پنجم من در این بازار و صنعت مسگری کار می کرد و ما هم این حرفه را از پدر به پدربزرگ به ارث برده ایم. من تا به امروز به این حرفه پایبند بوده ام تا از بین نرود.

به گزارش رووداو، وقتی در بازار قدم می زنید، تنها صدای چکش نورالدین را می شنوید که دیگ، سینی، قاشق، قهوه جوش و کوزه مسی درست می کند. او می‌گوید: وقتی عثمانی‌ها و ارمنی‌ها در موصل بودند هیچ حرفه‌ای مختص گروه خاصی از جامعه نبود.

این در حالی است که در مغازه نورالدین عباس صدها قطعه مس وجود دارد که قدمت برخی از آنها به بیش از 200 سال می رسد و تمام قطعات توسط پدر یا پدربزرگ نورالدین عباس ساخته شده اند و در مغازه او میراث همه مولفه های جامعه موصل قابل مشاهده است.

نورالدین عباس مسگر از مسئولان مربوطه درخواست کرد نگذارند این صنعت که هویت شهر موصل به شمار می آید از بین برود.

منبع
رووداو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا