خبر اولسیاسی

منابع آگاه خبر دادند:
مذاکرات نماینده بایدن در قاهره و دوحه درباره آتش بس در غزه به کجا رسیده است؟

منابع مصری مطلع از مذاکرات جاری برای برقراری آتش بس در غزه خبر دادند که مذاکرات جاری با میانجیگری‌ها به مراحل حساس رسیده است.

میدل ایست نیوز: منابع مصری مطلع از مذاکرات جاری برای برقراری آتش بس در غزه خبر دادند که مذاکرات جاری با میانجیگری‌ها به مراحل حساس رسیده است.

این منابع با بیان اینکه «سناریوی آماده‌ای برای آتش‌بس با مرحله مقدماتی حداکثر یک ماهه وجود دارد»، افزودند: با تلاش‌های میانجیگران، طی ساعات گذشته پیشرفت‌هایی حاصل شد. مشروط بر اینکه میانجی‌ها تضمین کنند که توافق بر سر آتش‌بس دائمی حاصل خواهد شد و آتش‌بس یک ماهه تعلیق درگیری‌ها برای مذاکره است.

این منابع گفته اند که هم اکنون مسئله اصلی «تضمین» است.

یک منبع مصری در گفت وگوی اختصاصی با «العربی الجدید» توضیح داد که در نشست های برت مک گورک، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در قاهره، “تضمین” مورد نیاز گروه های مقاومت در نوار غزه مورد بحث قرار گرفت.

وی تاکید کرد: ایده توافق موقت برای آزادی اسیران و به دنبال آن آتش‌بس در غزه، مورد قبول دولت امریکاست و هرچند امریکا صدور اعلامیه قبلی مبنی بر توقف جنگ در حال حاضر را رد می‌کند.

این منبع فاش کرد که دولت اشغالگر در مقابل، بر کسب موافقت جنبش حماس برای برکناری افرادی که آنها را رهبران عملیات 7 اکتبر می‌داند، از نوار غزه اصرار می کند و به نظر نمی آید که از این خواسته کوتاه بیاید، چون این موضوع به هدف اصلی ای مربوط می شود که رژیم صهیونیستی برای عملیات خود در غزه مطرح کرده بود، یعنی پایان دادن به کار حماس در غزه.

این منبع با اشاره به اینکه سفر مشاور ارشد بایدن به قاهره، دوحه و تل آویو قرار است تعدادی از نکات اصلی را حل کند، توضیح داد که میانجیگران برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه عجله دارند.

این منابع گفتند: «نقش مصر در حال حاضر بیشتر بر تصورات پس از پایان جنگ متمرکز است» و خاطرنشان کردند که «میانجی قطری اکنون بیشتر بر برداشت‌ها و پیشنهادهای معامله تبادل اسرا و خطوط کلی توافق آتش بس متمرکز شده است».

این منبع مصری فاش کرد: «مذاکراتی که طی چند روز گذشته با مقامات دولت امریکا، رهبری جنبش حماس و میانجی‌گران در دوحه انجام شد، شاهد توافق بر لزوم مرتبط کردن تصمیم آتش‌بس در غزه با آنچه پس از جنگ برقرار خواهد شد، بوده است».

وی خاطرنشان کرد که «توافق بزرگی بین رهبری حماس و مقامات مصری برای ایجاد چارچوب ها و مکانیسم های روشن برای بازسازی وجود دارد».

این منبع فاش کرد که «یک مقام بلندپایه در تشکیلات خودگردان فلسطین شنبه گذشته به درخواست مقامات مصری به منظور توافق بر سر یک دیدگاه واحد قبل از سفر مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا به منطقه، به قاهره سفر کرد».

مک گورک، فرستاده بایدن به خاورمیانه، روز سه شنبه برای شرکت در مذاکرات درباره آزادی اسرا و تصورات روز پس از پایان جنگ از قاهره بازدید کرد.

بر اساس گزارش های امریکایی، مک گورک طرحی بحث برانگیز ارائه کرده است که بازسازی نوار غزه پس از جنگ و عادی سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را به هم مرتبط می کند. به گفته مک گورک، این طرح به عنوان یک کاتالیزور برای بازسازی غزه، که قرار است عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری در آن شرکت کنند، عمل خواهد کرد.

به گفته این منبع، مقام خودگردان فلسطین «بحث‌های گسترده‌ای انجام داد که همه آن‌ها بر ماهیت نقشی که تشکیلات خودگردان می‌تواند در دوره پس از جنگ ایفا کند، و همچنین پیشنهادهای امریکا برای آنچه «تشکیلات خودگردان بهبودیافته» نامیده می‌شود، متمرکز بود».

این منبع گفت: «موضوع اصلاحات پیشنهادی برای بهبود شکل تشکیلات خودگردان فلسطین در دوره آتی دیگر تنها به متقاعد کردن رژیم صهیونیستی در مورد نقش تشکیلات خودگردان در مدیریت غزه محدود نمی شود، بلکه موضوع به کل موضوع اداره غزه پس از جنگ مرتبط شده است، زیرا کشورهای بزرگ اقتصادی عربی نیاز به مشارکت یا حمایت برای این روند دارند»

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا